Dzień Rodzinny FCA bez pytań o nowy model auta. W sobotę 23 września na terenie fabryki Fiat Chrysler Automobiles Poland odbył się XX Festyn Dzień Rodzinny FCA. Dla zwiedzających, głównie dla dzieci, atrakcją były dwa roboty w hali spawalni: jeden ucharakteryzowany na smoka, drugi na słonia. Dziennikarze zaproszeni przez dyrekcję FCA usłyszeli m.in. że w przyszłym roku produkcja powinna dorównać tegorocznej, tzn. wyniesie ok. 270 tys. aut: fiatów 500 w różnych wersjach i lancii ypsilon. Dyrektor Antoni Greń prosił, by nie pytać o nowy model, bo nic na ten temat nie wiadomo.
Pogoda nie dopisała, ale na Dzień Rodzinny do fabryki Fiat Chrysler Automobiles i tak przyszło wiele ludzi, choć mniej niż rok temu. Szczególną atrakcję oferowała hala spawalni. Jeden ze znajdujących się tam robotów ucharakteryzowano na smoka ziejącego dymem. Drugi robot z głową słonia losował dzieciom samochodziki. Zaśpiewała Anna Wyszkoni. Zaproszeni dziennikarze tradycyjnie już spotkali się z dyrekcją fabryki.
– Przyszłość jest świetlana – na wstępie stwierdził Antoni Greń, dyrektor zakładu FCA w Tychach. – Bo będziemy w przyszłym roku produkować tyle samo samochodów, co w tym roku, czyli prawie 270 tysięcy.
Tak wynika przynajmniej z pierwszych przymiarek do przyszłorocznego budżetu. W tyskiej fabryce produkuje się już tylko fiaty 500 w różnych wersjach (Włosi tę rodzinę samochodów określają ogólnie: cinquecento) i lancie ypsilon. Na owe ok. 270 tys. aut, które zjadą w tym roku z linii montażowych lancie stanowią ponad 20 proc. Podobnie ma być w roku 2018.
– Nawet po zakończeniu produkcji forda [ka] potrafiliśmy utrzymać ten poziom produkcji co w 2016 r., a nawet go zwiększyć – mówił dyrektor Greń. – To jest bardzo dobra wiadomość, tym bardziej, że jest to dziesiąty rok produkcji cinquecento. W tym roku mija też 60 lat od wyprodukowania pierwszej wersji cinquecento.
Wiele uwagi dyrektor Greń poświecił uruchomionemu w październiku 2016 r. procesowi redukcji kosztów. Chodzić ma o wszystkie koszty. „Nowe Info” zapytało więc, czy redukcja ta dotyczyć ma również załogi. Uzyskaliśmy odpowiedź: „Nie”.
W tym roku, jak usłyszeliśmy, na kosztach transformacji poczyniono oszczędności w kwocie 7 mln euro, natomiast w redukcji materiałów bezpośrednich zamierza się zaoszczędzić 26 mln euro.
Fabryka FCA w Tychach nawiązała współpracę z Politechniką Śląską w dziedzinie drukowania 3D. Dzięki temu, jak można było usłyszeć, zakład drukuje części zamienne.
Mimo że nie ma nowego modelu auta, w 2017 r. tyska fabryka produkowała (i produkuje) 16 wersji cinquecento i dwie wersje lancii (lancia ypsilon wytwarzana jest tylko w Tychach, produkcja ta przedłużona została do 2020 r.).
– Proszę, nie zadawajcie mi pytań kiedy będzie nowy model, bo na ten temat nie mamy żadnej informacji – zwrócił się do dziennikarzy dyrektor Greń. – Nie mogę na to pytanie odpowiedzieć wprost, jak i pośrednio.