13 listopada autobusy ruszą na lotnisko w Katowicach. We wtorek 13 listopada uruchomione zostaną cztery ekspresowe linie autobusowe na lotnisko w Katowicach Pyrzowicach – poinformowała dzisiaj (7.11) Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Na stronie KZK GOP mają być niebawem opublikowane szczegółowe rozkłady jazdy autobusów tych linii, czyli: AP1, AP2, AP3, AP4.
O rozpoczęciu z dniem 13 listopada regularnych kursów przez autobusy metropolitalnych ekspresowych linii na lotnisko w Katowicach Pyrzowicach poinformowała nas dzisiaj (7.11) Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Chodzi o cztery ekspresowe linie lotniskowe (AP1, AP2, AP3, AP4), które połączą wszystkie pięć podregionów GZM z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice Airport.
Na linii AP1 (Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy) autobusy kursować będą raz na godzinę od 2:00 do 23:00 i raz na około półtorej godziny od 23:00 do 2:00. Szacowany czas podróży: 66-74 min.
Rozkład jazdy linii AP2 (Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy) zawierać będzie jeden kurs na godzinę od około 5:00 do 22:00. Podróż potrwa tu 57-67 min.
Autobusy linii AP3 (Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy) kursować będą raz na godzinę od 3:00 do 22:00. Czas przejazdu: 46-52 min.
Linia AP4 (Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec) to tzw. linia tyska. Jest nietypowa. Autobus pojawiać się tu będzie raz na godzinę w okresie od północy do godz. 5 rano. Podróż potrwa 31-32 min. Pasażerowie wysiądą w Katowicach na przystanku przy dworcu PKP i będą musieli przesiąść się do autobusów linii AP3. Linia AP4 ma zapewnić tyszanom dojazd do Katowic w nocy, gdy nie kursują pociągi pasażerskie z Tychów do stolicy województwa. Od godz. 5 rano pociągi między tymi miastami zaczynają już kursować. Aby dotrzeć do portu lotniczego, tyszanie (niezależnie od tego, czy przybyli do Katowic autobusem, czy pociągiem) będą musieli skorzystać z linii AP3.
– Autobusy potrzebne do obsługi czterech metropolitalnych linii lotniskowych są już w bazach u naszego dostawcy – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym. – Wszystkie te pojazdy wyprodukowano w 2018 r.
Przystanki metropolitalnych linii lotniskowych zostały zlokalizowane w takich miejscach, by z autobusów można było wysiąść jak najbliżej hali odlotów i przylotów portu lotniczego Katowice.
– Pasażerowie zmierzający na lotnisko będą wysiadać z autobusu bezpośrednio przy terminalu A – informuje Kamila Rożnowska. – Natomiast autobusy jadące w stronę przeciwną, będą odjeżdżać ze stanowiska z przystanku znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu C, gdzie dzisiaj zatrzymują się m.in. pojazdy prywatnych przewoźników. Przystanek ten będzie odpowiednio oznaczony, aby nie było wątpliwości, które autobusy należą do komunikacji publicznej.
Bilet dobowy, uprawniający do przejazdu autobusowymi liniami ekspresowymi na lotnisko, będzie kosztował, jak słyszymy, 14 zł. W czasie trwania swojej ważności bilety te będą uprawniać nie tylko do nielimitowanej liczby przejazdów liniami lotniskowymi, ale też do podróżowania w całej sieci komunikacji miejskiej w Metropolii (KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry) oraz – od 1 listopada – do jednorazowego przejazdu Kolejami Śląskimi.
– Ale uwaga! – ostrzega K. Rożnowska. – Do przejazdu Kolejami Śląskimi będzie uprawniała jedynie papierowa wersja biletu, ponieważ system kontroli stosowany w KŚ jeszcze nie jest kompatybilny z systemem ŚKUP. Trwają prace związane z wdrożeniem metrobiletu, który ma zacząć obowiązywać od pierwszego kwartału 2019 roku. Ponadto pasażerowie rozpoczynający swoją podróż z biletem dobowym w pojazdach MZK Tychy, które nie kursują na liniach lotniskowych, również powinni mieć ze sobą wersję papierową biletu 24-godzinnego, ponieważ w pojazdach tych nie ma jeszcze kasowników ŚKUP, w których można aktywować bilet elektroniczny.
Bilety 24-godzinne są dostępne zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Można je kupić, jak słyszymy, w powszechnej dystrybucji (kioski, automaty ŚKUP, aplikacje mobilne), będą również sprzedawane przez kierowców.
– Należy jednak pamiętać, że na razie u kierowcy linii lotniskowej za bilet będziemy mogli zapłacić wyłącznie gotówką – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu GZM. – Chcemy, aby zmieniło się to jak najszybciej, a system ŚKUP zyskał nową funkcjonalność. Jednak do ogłoszonego w tej sprawie przetargu przez KZK GOP nie wpłynęła żadna oferta. Będziemy ponawiać to postępowanie, jednak do tego czasu, kupując bilet u kierowcy, w autobusach linii lotniskowych będziemy mogli zapłacić jedynie gotówką. Oczywiście kartą zapłacimy za bilet, kupując go w automacie ŚKUP.
Dyrektor Dec sądzi, że największą nowością jest pojawienie się nowych biletów okresowych, które będą uprawniały do podróżowania wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami Metropolii oraz liniami lotniskowymi. Dostępne będą, jak słyszymy, dwa warianty biletów okresowych: 30-dniowy będzie kosztować 180 zł, zaś 90-dniowy – 440 zł. W sprzedaży dostępne będą również bilety ulgowe, których cena będzie wynosić odpowiednio 90 i 220 zł. Bilety będą zapisywane na spersonalizowanej karcie ŚKUP.
We wtorek 30 października w terminalu C portu lotniczego w Katowicach uruchomiony został automat ŚKUP. Będzie tu można kupić bilety komunikacji miejskiej. Automat znajduje się przy wyjściu z hali przylotów, po prawej stronie, obok bankomatu.
(pp)