13 listopada autobusy ruszą na lotnisko w Katowicach

0
Kabina pilotów samolotu na lotnisku w Katowicach Pyrzowicach, fot. ZB

13 listopada autobusy ruszą na lotnisko w Katowicach. We wtorek 13 listopada uruchomione zostaną cztery ekspresowe linie autobusowe na lotnisko w Katowicach Pyrzowicach – poinformowała dzisiaj (7.11) Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Na stronie KZK GOP mają być niebawem opublikowane szczegółowe rozkłady jazdy autobusów tych linii, czyli: AP1, AP2, AP3, AP4.

O rozpoczęciu z dniem 13 listopada regularnych kursów przez autobusy metropolitalnych ekspresowych linii na lotnisko w Katowicach Pyrzowicach poinformowała nas dzisiaj (7.11) Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Chodzi o cztery ekspresowe linie lotniskowe (AP1, AP2, AP3, AP4), które połączą wszystkie pięć podregionów GZM z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice Airport.

Na linii AP1 (Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy) autobusy kursować będą raz na godzinę od 2:00 do 23:00 i raz na około półtorej godziny od 23:00 do 2:00. Szacowany czas podróży: 66-74 min.

Rozkład jazdy linii AP2 (Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy) zawierać będzie jeden kurs na godzinę od około 5:00 do 22:00. Podróż potrwa tu 57-67 min.

Autobusy linii AP3 (Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy) kursować będą raz na godzinę od 3:00 do 22:00. Czas przejazdu: 46-52 min.

Linia AP4 (Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec) to tzw.  linia tyska. Jest nietypowa. Autobus pojawiać się tu będzie raz na godzinę w okresie od północy do godz. 5 rano. Podróż potrwa 31-32 min. Pasażerowie wysiądą w Katowicach na przystanku przy dworcu PKP i będą musieli przesiąść się do autobusów linii AP3. Linia AP4 ma zapewnić tyszanom dojazd do Katowic w nocy, gdy nie kursują pociągi pasażerskie z Tychów do stolicy województwa. Od godz. 5 rano pociągi między tymi miastami zaczynają już kursować. Aby dotrzeć do portu lotniczego, tyszanie (niezależnie od tego, czy przybyli do Katowic autobusem, czy pociągiem) będą musieli skorzystać z linii AP3.

– Autobusy potrzebne do obsługi czterech metropolitalnych linii lotniskowych są już w bazach u naszego dostawcy – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym. – Wszystkie te pojazdy wyprodukowano w 2018 r.

Przystanki metropolitalnych linii lotniskowych zostały zlokalizowane w takich miejscach, by z autobusów można było wysiąść jak najbliżej hali odlotów i przylotów portu lotniczego Katowice.

– Pasażerowie zmierzający na lotnisko będą wysiadać z autobusu bezpośrednio przy terminalu A – informuje Kamila Rożnowska. – Natomiast autobusy jadące w stronę przeciwną, będą odjeżdżać ze stanowiska z przystanku znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu C, gdzie dzisiaj zatrzymują się m.in. pojazdy prywatnych przewoźników. Przystanek ten będzie odpowiednio oznaczony, aby nie było wątpliwości, które autobusy należą do komunikacji publicznej.

źródło: GZM

Bilet dobowy, uprawniający do przejazdu autobusowymi liniami ekspresowymi na lotnisko, będzie kosztował, jak słyszymy, 14 zł. W czasie trwania swojej ważności bilety te będą uprawniać nie tylko do nielimitowanej liczby przejazdów liniami lotniskowymi, ale też do podróżowania w całej sieci komunikacji miejskiej w Metropolii (KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry) oraz – od 1 listopada – do jednorazowego przejazdu Kolejami Śląskimi.

– Ale uwaga! – ostrzega K. Rożnowska. – Do przejazdu Kolejami Śląskimi będzie uprawniała jedynie papierowa wersja biletu, ponieważ system kontroli stosowany w KŚ jeszcze nie jest kompatybilny z systemem ŚKUP. Trwają prace związane z wdrożeniem metrobiletu, który ma zacząć obowiązywać od pierwszego kwartału 2019 roku. Ponadto pasażerowie rozpoczynający swoją podróż z biletem dobowym w pojazdach MZK Tychy, które nie kursują na liniach lotniskowych, również powinni mieć ze sobą wersję papierową biletu 24-godzinnego, ponieważ w pojazdach tych nie ma jeszcze kasowników ŚKUP, w których można aktywować bilet elektroniczny.

Bilety 24-godzinne są dostępne zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Można je kupić, jak słyszymy, w powszechnej dystrybucji (kioski, automaty ŚKUP, aplikacje mobilne), będą również sprzedawane przez kierowców.

– Należy jednak pamiętać, że na razie u kierowcy linii lotniskowej za bilet będziemy mogli zapłacić wyłącznie gotówką – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu GZM. – Chcemy, aby zmieniło się to jak najszybciej, a system ŚKUP zyskał nową funkcjonalność. Jednak do ogłoszonego w tej sprawie przetargu przez KZK GOP nie wpłynęła żadna oferta. Będziemy ponawiać to postępowanie, jednak do tego czasu, kupując bilet u kierowcy, w autobusach linii lotniskowych będziemy mogli zapłacić jedynie gotówką. Oczywiście kartą zapłacimy za bilet, kupując go w automacie ŚKUP.

Dyrektor Dec sądzi, że największą nowością jest pojawienie się nowych biletów okresowych, które będą uprawniały do podróżowania wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami Metropolii oraz liniami lotniskowymi. Dostępne będą, jak słyszymy, dwa warianty biletów okresowych: 30-dniowy będzie kosztować 180 zł, zaś 90-dniowy – 440 zł. W sprzedaży dostępne będą również bilety ulgowe, których cena będzie wynosić odpowiednio 90 i 220 zł. Bilety będą zapisywane na spersonalizowanej karcie ŚKUP.

We wtorek 30 października w terminalu C portu lotniczego w Katowicach uruchomiony został automat ŚKUP. Będzie tu można kupić bilety komunikacji miejskiej. Automat znajduje się przy wyjściu z hali przylotów, po prawej stronie, obok bankomatu.

(pp)

Dodaj komentarz