Autobusem na lotnisko. Przetarg już ogłoszony

0
Lotnisko w Pyrzowicach, fot. (pp)

Autobusem na lotnisko. Przetarg już ogłoszony. Pod koniec lipca KZK GOP ogłosił przetarg na obsługę czterech lotniczych linii autobusowych, które z terenu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dowozić będą pasażerów do Portu Lotniczego Katowice Pyrzowice. Linie te oznaczone będą: AP1, AP2, AP3 i AP4. Pierwsze kursy zapowiadane są w czwartym kwartale 2018 r. Linia AP4, rozpoczynająca się w Tychach, będzie specyficzna – autobusy wyjeżdżać będą tu na trasę zawsze po północy i kończyć kursy przed świtem. Natomiast od świtu do północy pasażerów z Tychów dowozić będą do katowickiego dworca pociągi Szybkiej Kolei Regionalnej. 

Jak informuje nas Kamila Rożnowska z Departament Promocji i Komunikacji Społecznej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, metropolitalna linia lotniskowa AP1 połączy Gliwice – z Portem Lotniczym w Pyrzowicach. Autobusy AP1 obsługiwać będą przystanki:  „Gliwice Dworzec PKP”, „Gliwice Plac Piastów”, „Zabrze Multikino”, „Bytom Karb”, „Szarlej Kaufland”, „Pyrzowice Port Lotniczy”. Pojazdy kursować będą co ok. 60 minut w godzinach: 2:00-21:00, oraz co ok. 90 minut w godzinach 21:00-2:00. Czas przejazdu: 64-76 min

Autobusy drugiej linii z tablicami AP2 przewozić będą pasażerów na trasie: „Katowice Dworzec” (stanowisko nr 10), „Katowice Sokolska”, „Katowice Strefa Kultury”, „Sosnowiec Dworzec PKP”, „Będzin Stadion”, Pyrzowice Port Lotniczy”, z częstotliwością co ok. 60 minut w godzinach: 4:40-22:40. Czas przejazdu: 54-65 min.

Również linia AP3, dowożąca pasażerów do Portu Lotniczego w Pyrzowicach, rozpoczynać się będzie na przystanku „Katowice Dworzec” (stanowisko nr 10). Autobusy tej linii obsługiwać będą przystanki z częstotliwością kursowania co ok. 60 minut w godzinach: 3:00-22:00, oraz co ok. 90 minut w godzinach 22:00-3:00. Linia ta zapewnić ma szybkie połączenie centrum Katowic z Portem Lotniczym w Katowicach Pyrzowicach, kursując naprzemiennie z linią AP2. Tym samym średnia częstotliwość kursowania między przystankami „Katowice Dworzec” a „Pyrzowice Port Lotniczy” powinna wynieść ok. 30 minut. Czas przejazdu: 45-50 min.

Autobusy AP4 odjeżdżać będą sprzed dworca PKP w Tychach. Kresem ich podróży będzie przystanek „Katowice Dworzec”. Zanim tu dojadą zatrzymywać się będą tylko na przystanku „Giszowiec Osiedle”. Czas jazdy nie powinien przekroczyć 32 minut. Pasażerowie chcący dostać się na lotnisko powinni wysiąść z autobusu AP4 w Katowicach i na stanowisku nr 10 wsiąść np. do jednego z pięciu autobusów obsługujących linię u AP3. W ciągu doby autobusy AP3 będą musiały wykonać 44 kursy.

Na linię AP4 skierowane zostaną tylko dwa autobusy. Jeździć będą jedynie od godz. 00:05 do 4:40. W tym czasie mają wykonać osiem kursów. Od godz. 5.00 do północy, gdy na trasie Tychy – Katowice zaczynają regularnie kursować pociągi, na katowicki dworzec (a w konsekwencji na stanowisko nr 10 przystanku „Katowice Dworzec”) będzie można się dostać korzystając z Szybkiej Kolei Regionalnej.

Na mocy zawartego z Metropolią porozumienia, za obsługę połączeń na autobusowych liniach lotniskowych odpowiada Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Celem ogłoszonego 28 lipca przez KZK GOP przetargu na obsługę AP1, AP2 oraz AP3+AP4 jest wyłonienie operatora tych czterech metropolitalnych linii lotniskowych.

– Przystanki obsługiwane przez poszczególne linie zostały ustalone w taki sposób, aby pasażerom z miast, które nie posiadają bezpośredniego połączenia z lotniskiem, stworzyć możliwość przesiadki – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu GZM. – Takie rozwiązanie zdecydowanie rozszerza obecną ofertę przewozową.

– Prace trwają również nad ustaleniem założeń taryfowych – informuje Kamila Rożnowska. – Według szacunków cena biletu miałaby wynieść kilkanaście złotych. Metropolia pracuje nad tym, by jego cena odpowiadała aktualnemu biletowi całodobowemu i wyniosła 14 zł.

Rozstrzygnięcie ogłoszonego 28 lipca przetargu powinno nastąpić po ok. trzech miesiącach, tak aby jeszcze w tym roku autobusy AP wyruszyły na swoje trasy. Linie te, obsługiwane w sumie przez 15 autobusów, będą finansowane z budżetu GZM. Koszt ich funkcjonowania tylko w końcówce roku 2018 oszacowano na 2 mln zł.

Jakie będą faktyczne koszty – jeszcze nie wiadomo, bo nie wiadomo ilu pasażerów korzystać będzie z lotniskowych linii autobusowych, a tym samym jakie będą wpływy z biletów. Szczególnie mało atrakcyjnie prezentuje się linia AP1 z małą częstotliwością kursów i czasochłonnym przejazdem. Dlatego też faktyczne wielkości mogą znacznie różnić się od tych oszacowanych. Trzeba bowiem pamiętać, że przed zaprojektowaniem zupełnie nowych tras władze Metropolii nie przeprowadziły profesjonalnego badania rynku w zakresie popytu na te połączenia [„Nowe Info” nr 14 z 10.07.2018 r.]. Oparły się jedynie, jak usłyszeliśmy, na dotychczasowych doświadczeniach obecnych organizatorów, badaniach Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach oraz wnioskach pasażerów i na tej podstawie spodziewają się, że pieniądze pochodzące ze sprzedanych biletów pokryją 30 proc. całkowitych kosztów funkcjonowania AP1, AP2, AP3, AP4, a nie będą to małe kwoty. Roczny szacunkowy koszt funkcjonowania wszystkich czterech lotniskowych linii autobusowych (przy prognozowanej stawce 6 zł za wozokilometr) ma wynieść ponad 12,3 mln zł. Najdroższa będzie linia AP1 – koszt jest funkcjonowania wyliczono na ponad 4,6 mln zł/rok, za AP3 trzeba będzie zapłacić w tym czasie prawie 3,9 mln zł, AP2 kosztować ma ponad 3,4 mln zł/rok a AP4 – ponad 391 tys. zł.

(pp)

Dodaj komentarz