Gazowe autobusy marki Autosan dla PKM Tychy. To ostatnia taka transza

0
Podpisanie umowy, 7.08.2019r.; fot. ZB

Dzisiaj (7 sierpnia) w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. w Tychach podpisano umowę na kupno od polskiej spółki Autosan 20 autobusów klasy MAXI zasilanych gazem ziemnym (CNG). To ostatnia transza zakupu ekologicznego taboru dla PKM Tychy. Gdy wszystkie już podpisane umowy zostaną zrealizowane PKM całkowicie wymieni posiadane diesle na autobusy napędzane gazem.

Jak informuje nas Michał Kasperczyk, rzecznik prasowy gminnej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach, firma Autosan z Sanoka to zwycięzca ostatniego przetargu na dostarczenie 20 autobusów dla PKM Tychy. Pokonała firmę SOR Libchavy oraz Scanię. Autosan chciał za swoje autobusy w sumie prawie 24,8 mln zł brutto (1,244 mln zł za autobus z systemem zliczania i 1,232 mln zł za pojazd bez tego systemu).

Umowę podpisano 7 sierpnia w siedzibie PKM Tychy. Producent, jak usłyszeliśmy od M. Kasperczyka, będzie miał teraz 12 miesięcy na dostarczenie autobusów do Tychów.

– Ocenialiśmy podczas przetargu cenę, pojemność skokową silnika, ale również zużycie paliwa – mówił Miłosz Stec, prezes PKM Tychy. – Dwa pierwsze kryteria bardzo łatwo sprawdzić, trzecie wymaga przeprowadzenie testów SORT. Tutaj Autosan okazał się bezkonkurencyjny.

SORT to skrót od angielskiej nazwy: „standardised on–road test”. Procedura ta opracowana przez Światowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UITP) określa „paliwożerność” pojazdu, czyli zużycie paliwa w ruchu miejskim.

– Zawsze byliśmy w czołówce miast, które miały najmłodszy, najlepszy tabor autobusowy – mówił Andrzej Dziuba, prezydent Tychów. – Kilkanaście lat temu podjęliśmy decyzję o systematycznym przechodzeniu na gaz ziemny (CNG), czyli na autobusy bezemisyjne. Tym porozumieniem kończymy zakup takiego taboru. Będziemy pierwszym miastem, które będzie miało 100 proc. autobusów na gaz ziemny. To się wpisuje w szerszą strategię ekologiczną. Co było do zrobienia w tej materii, jeśli chodzi o transport publiczny – zrobiliśmy. Teraz największe zadanie przed nami – ograniczenie niskiej emisji, czyli wymiana pieców, ale to są odrębne programy.

Eugeniusz Szymonik, prezes zarządu Autosan sp. z o.o. przypomniał, że jego firma istnieje w Polsce 187 lat. Po wojnie Autosan wyprodukował 200 tys. autobusów. To tutaj wymyślono karoserię ze stali nierdzewnej (rozwiązanie to wprowadziły potem Volvo i Solaris), to w autobusach Autosanu, jak można było usłyszeć, po raz pierwszy wprowadzono napęd z tyłu, ogrzewanie, wentylację. Fabryka przechodziła różne koleje losu. Obecnie jest własnością Polskiej Grupy Zbrojeniowej, należy do ekstraklasy autobusowej. Jej logo przedstawia bociana w locie (bocian-maskotka znajdował się na stole PKM podczas podpisywania umowy). Wybór symbolu był oczywisty. Okazuje się bowiem, że na głównym budynku spółki Autosan bociany uwiły sobie gniazdo.

Takie autosany kupił PKM Tychy; fot. PKM Tychy/Autosan sp. z o.o.

Autobusy Autosan budowane są z podzespołów kupowanych za granicą, jedynie karoseria jest polska. Silnik jest amerykański – dzięki temu fabryka w Sanoku ma nielimitowany dostęp do zakupu jednostki napędowej. Produkcję silników autobusowych w Europie, jak można było usłyszeć zdominowały firmy niemieckie i w związku z tym dyktują one swoim klientom nie tylko warunki cenowe, ale wprowadzają limit zakupów.

– Autobusy gazowe, to szczyt ekologii – mówił prezes Szymonik. – Silnik wydziela jedynie wodę, dwutlenek węgla i azot. Nasza fabryka ma bardzo duże możliwości. Możemy produkować 2 tys. autobusów rocznie, w tym roku planujemy wyprodukować 200 pojazdów, w przyszłym – co najmniej 400.

Autosan brał udział w poprzednim przetargu PKM Tychy na dostarczenie 23 autobusów. Wówczas wygrała firma MAN Truck&Bus Polska. Startując w obecnym przetargu Autosan obniżył swoją poprzednią ofertę cenową.

Nowe autobusy Autosanu, jak słyszymy od rzecznika PKM Tychy, będą wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, system liczenia pasażerów, monitoring, system informacji pasażerskiej, okna przesuwne i wywietrzniki dachowe do naturalnej wentylacji oraz gniazdka USB dla pasażerów. Każdy pojazd zostanie objęty dwuletnią gwarancją całopojazdową. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa będą to kolejne autobusy we flocie PKM Tychy wyposażone w system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika oraz Wi-Fi. Autosany będą niskopodłogowe i zasilane silnikami gazowymi na gaz CNG, które spełniają normę Euro 6. Dodatkowo autobusy będą przystosowane do tankowania biogazem.

„Nowe Info” zapytało prezydenta Dziubę, co stanie się w Tychach z trolejbusami wobec faktu, że niedługo wszystkie autobusy PKM będą pojazdami ekologicznymi tj. nieemisyjnymi (tzn. nieemitującymi trujących spalin do atmosfery). Prezydent odpowiedział, że trolejbusy w dalszym ciągu będą jeździły – nie planuje się wycofanie tego taboru, tym bardziej, że jest on coraz nowocześniejszy.

Zakup autobusów współfinansowany jest ze środków unijnych w ramach dużego projektu pn. „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim” o wartości ponad 160 mln zł  Obejmuje m.in. nie tylko wymianę taboru PKM Tychy, ale i modernizację zajezdni.

(icz)

Tychy otrzymają 100 mln zł dofinansowania m.in. na zakup autobusów na gaz

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here