Kolejne zbiory z historycznej kolekcji rodziny Hochbergów po blisko 80 latach wróciły do Zamku Książ w Wałbrzychu – dawnej rezydencji słynnej księżnej Daisy von Pless. Eksponaty przekazało w depozyt Muzeum Narodowe we Wrocławiu. To efekt rozpoczętej w 2015 r. współpracy.
Na zamek trafiły cenne portrety z kolekcji Hochbergów, a także piękne meble, miecz i zbroja. Zostały umieszczone w specjalnie wyremontowanym Saloniku Myśliwskim.
– Także w tym roku, wierni naszej pierwotnej idei, udostępniamy kolejne nowożytne obrazy pochodzące z historycznej kolekcji rodziny von Hochberg, które do 1942 r. znajdowały się w Zamku Książ – mówi Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Wśród przekazanych dzieł jest m.in. „Portret mężczyzny z medalem”. – Po blisko 80 latach będzie można podziwiać w tym miejscu wspaniały portret nieznanego 36-letniego mężczyzny dumnie prezentującego medal na piersi, na którym widnieje zapewne profil cesarza Ferdynanda III Habsburga. Jest to dzieło autorstwa malarza niderlandzkiego z 1661 r., któremu nie była obca stylistyka amsterdamskiego malarza Bartholomaeusa van der Helsta (1613–1670) – opowiada Piotr Oszczanowski.
Równie ciekawe są portrety pary w strojach historycznych z 1. poł. XVII w. Te dwie podobizny to prace Giuseppe Calettiego, zwanego Cremonese (1591–1666), malarza czynnego w Ferrarze i Bolonii, a pozostającego pod wpływem sztuki weneckiej.
Stół oraz cztery krzesła wykonane w XVII w. to wyjątkowo cenne przykłady dawnego meblarstwa.
Interesująca jest rycerska zbroja płytowa zbudowana z oryginalnych elementów z ok. poł. XVI w. (hełm i osłona nóg) oraz wykonanych już w XIX w. lub na początku XX w. Dopełnieniem jest tzw. półtoraręczny miecz, czyli przewidziany do chwytu jednoręcznego z okazjonalnym wspomaganiem drugą ręką. Głownia pochodzi z drugiej połowy XVI w., a oprawa rękojeści z XIX w.
– Rozpoczynamy siódmy rok współpracy Zamku Książ w Wałbrzychu z Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Jej efektem jest wyjątkowa wystawa „Metamorfozy Zamku Książ”, którą wspólnie otworzyliśmy 11 lipca 2015 r. – mówi Anna Żabska, prezes Zamku Książ w Wałbrzychu. Co roku wystawa jest poszerzana o kolejne eksponaty. W pomieszczeniach na pierwszym i drugim piętrze zamku prezentowane są obrazy i rzeźby pochodzące ze zbiorów Muzeum Narodowego, z których większość należała w przeszłości do rodziny Hochbergów i zdobiła komnaty ich rezydencji w Książu. Zostały wywiezione do Wrocławia w latach 40., kiedy rozpoczęto przebudowę obiektu na siedzibę Ministerstwa Spraw Zagranicznych III Rzeszy.
Przypomnijmy, że do dawnej rezydencji książąt von Pless wrócił już m.in. XVIII-wieczny obraz nieznanego włoskiego malarza zatytułowany „Budowa pałacu”, należący do historycznej kolekcji Hochbergów. Dzieło to zalicza się do klasycznego w sztuce Italii gatunku zwanego capriccio, który wyróżniał się zestawieniem realnych i fantazyjnych budowli w wymyślonych lub topograficznie prawdziwych widokach. Obraz znajdował się w posiadaniu Hochbergów do 1942 r., kiedy to administracja hitlerowska przekazała go do ówczesnego Schlesisches Museum der bildenden Künste we Wrocławiu. Po wojnie został przekazany przez Referat Muzeów i Ochrony Zabytków miasta Wrocławia do zbiorów Muzeum Państwowego we Wrocławiu (od 1970 r. Narodowego).
Dziełem, które również przywołuje sztukę stojącą na najwyższym światowym poziomie, jest obraz „Tymoteusz z Listry ze swoją babcią Lois”. Jest to późnobarokowa replika znakomitego malowidła z ok. 1650 r. ucznia Rembrandta – Willema Drosta (1633–1659). Malarz wzorował się na słynnym dziele swojego nauczyciela, pt. Hannah z synem Samuelem. Oryginał obrazu Drosta znajduje się dzisiaj w Ermitażu w St. Petersburgu i przez długi czas uchodził za własnoręczne dzieło Rembrandta. Obraz wrocławski powstał w 1. poł. XVIII w.
Sztukę włoską reprezentują również dwa dzieła florenckiej manufaktury wyrobów majolikowych Ulissa Cantagallego (1839–1901) z końca XIX w. To kopie klasycznych kreacji florenckiego Quattrocenta – na jednym z nich można podziwiać Klęczące Anioły według fresku Benozzo Gozzolego z Palazzo Medici-Riccardi we Florencji z lat 1459–1461; na drugim zaś Marię z Dzieciątkiem – relief wzorowany na dziele ze słynnego warsztatu Luki della Robbia (1399–1481)”.
(r), źródło: materiały prasowe