Czy naprawdę cukier uzależnia? Fakty i Mity

0
Child looking at delicious donuts

Cukier to szeroko rozpowszechniony produkt spożywczy, na temat którego panuje wiele mitów i stereotypów. Wiele osób zastanawia się nad tym, czy cukier naprawdę uzależnia i czy rzeczywiście wpływa to na podwyższoną masę ciała oraz choroby. Przedstawiamy ciekawe fakty i mity na temat cukru.

Czy cukier naprawdę uzależnia?

Cukier to z jednej strony po prostu produkt spożywczy, a z drugiej strony jest to element, który może uzależniać. Jedzenie produktów z cukrem niesie przyjemność i sprawia, że wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. W ten sposób organizm dodatkowo staje się pobudzony i zwiększają się jego możliwości energetyczne. W praktyce więc uzależnienie od cukru związane jest z odczuwaniem przyjemności w organizmie. Do najważniejszych objawów nadmiernego spożycia cukru można zakwalifikować bóle głowy, wysypkę, czasami trądzik oraz zmęczenie. Warto jednak zaznaczyć, że cukier w niewielkich ilościach nie prowadzi do negatywnych konsekwencji. Zdecydowanie należy także zauważyć, że człowiek jest w stanie uzależnić się praktycznie od wszystkiego, od wielu produktów spożywczych, ponieważ jedzenie może sprawiać przyjemność. Więcej czytaj tutaj.

Czy cukier jest zdrowy, czy nie?

Cukier spożywczy nie zawiera dodatkowych substancji słodzących, a dodatkowo jest „paliwem energetycznym” dla ludzkiego mózgu. Rzeczywiście nadmierne spożycie cukru jest niezdrowe, może prowadzić do otyłości, próchnicy i problemów zdrowotnych, jednak umiarkowane spożycie produktów z cukrem nie stanowi zwykle problemu. Niedobór cukru także może być problemem, ponieważ całkowity jego brak w diecie może spowodować niedobory kaloryczne i energetyczne. Dodatkowo brak cukru wiąże się z niedoborem serotoniny, co przyczynia się do obniżonej koncentracji i możliwości intelektualnych, a także do spadku nastroju. Należy zaznaczyć, że stereotypowo twierdzi się, że cukier prowadzi do nadwagi, jednak nie do końca jest to takie proste. W rzeczywistości do nadwagi prowadzi nadmiar spożytych kalorii i to bez względu na to, skąd te kalorie pochodzą. Właśnie dlatego w kontekście utrzymywania dobrej sylwetki nie należy zapominać o spożywaniu chociaż niewielkich ilości cukru, ponieważ może to prowadzić do negatywnych konsekwencji. Z drugiej strony nie można także przesadzać ze spożywaniem cukru.

Ile cukru dziennie można jeść?

Bezpieczna ilość cukru to około 200 kalorii w codziennej diecie 2000 kalorii. Średnio jest to więc 10-12 łyżeczek cukru dziennie, jednak warto pamiętać o tym, że cukier znajduje się w wielu produktach spożywczych, zarówno tych gotowych, jak i owocach, czy warzywach. W praktyce chodzi o to, aby nie spożywać ani zbyt małych, ani zbyt dużych ilości cukru. Produkt ten pełni ważną rolę w organizmie, a więc umożliwia efektywny metabolizm, wpływa na pracę mięśni oraz na funkcjonowanie mózgu, uwagę i koncentrację. Cukier jest więc węglowodanem, który należy dostarczać do swojego organizmu codziennie. Należy zaznaczyć, że cukier sam w sobie nie jest zły, tylko ważne jest zadbanie o to, aby nie przekraczać nadmiernie jego ilości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here