Elektrobusy przewiozły pierwszych pasażerów

0
Elektrobusy na ul. Wyszyńskiego w Tychach, 1.07.2020 r.; fot. ZB

Dzisiaj (1 lipca) dwa elektrobusy, czyli autobusy elektryczne kupione przez Tyskie Linie Trolejbusowe, przewiozły pierwszych pasażerów – na razie za darmo, na promocyjnej trasie, ale od jutra pojazdy te obsługiwać będą regularne linie i za przejazd trzeba będzie płacić.

Dwa elektrobusy marki Solaris Urbino 12 elektric dostarczone zostały do Tychów jeszcze w maju. Cały czas były poddawane testom, m.in. pod ładowarką pantografową przy ul. Wyszyńskiego. Protokół odbioru spółka TLT podpisała dopiero 19 czerwca, a dzisiaj (1 lipca) elektrobusy przewiozły pierwszych pasażerów na specjalnie stworzonej do prezentacji tych pojazdów, jednodniowej linii S1 (trasa między szpitalem wojewódzkim i dworcem PKP; linia ruszyła o godz. 12.00 – przewożąc przedstawicieli mediów, a od godz. 13.00 wszystkich chętnych). Pasażerowie nie tylko nie musieli płacić za przejazd, ale dostawali pamiątkowy bilet okolicznościowy z napisem dokumentującym rozpoczęcie 1 lipca eksploatacji autobusów elektrycznych w Tychach.

Od 2 lipca elektrobusy rozpoczną pracę na regularnych, płatnych liniach A i F – poinformowała spółka TLT. Docelowo będą kursowały na linii 291, która dziś obsługiwana jest klasycznymi autobusami. Tyskie Linie Trolejbusowe postawiły w tym przypadku na elektrobusy, ponieważ trudno byłoby linię 291 obsługiwać klasycznymi trolejbusami, gdyż jedynie niewielka część jej trasy pokrywa się z siecią trakcyjną.

Nowe pojazdy są niskopodłogowe, mają ponad 12 metrów długości, mogą zabrać 80 pasażerów. Są to, jak słyszymy, pierwsze w Tychach autobusy z zeroemisyjnym napędem elektrycznym. Napęd ten tworzą cztery zestawy baterii trakcyjnych o łącznej mocy 160 kWh, a także silniki w piastach kół. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania, w przestrzeni pasażerskiej jest więcej miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi (w porównaniu do pojazdów z klasycznym silnikiem klatkowym). Uzupełnieniem ekologicznego napędu jest system ogrzewania zasilany CNG. Inaczej mówiąc olej opałowy, stosowany powszechnie do ogrzewania elektrobusów, został zastąpiony gazem. Tyskie elektrobusy, jak słyszymy, to  pierwsze autobusy elektryczne w Polsce z ogrzewaniem CNG.

Elektrobusy zostały kupione w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Za dwa autobusy marki Solaris Urbino 12 elektric spółka TLT zapłaciła w sumie prawie 4 mln zł netto.  Naładowane baterie tych pojazdów umożliwiają przejechanie około 140 km. Właśnie po to, aby proces ładowania przebiegał sprawnie, w zatoce przy przystanku „Szpital Wojewódzki” zainstalowana została szybka ładowarka pantografowa o mocy 200 kW. Pozwala ona na naładowanie baterii w krótkim czasie (dzięki czemu nie trzeba wyłączać elektrobusów z ruchu, aby je naładować). Ładowarka ta kosztowała 600 tys. zł.

(icz)

Elektrobusy zostały przetestowane

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here