Jest raport wstępny PKBWL w sprawie wypadku śmigłowca w Studzienicach

0
Przewożenie wraku śmigłowca z miejsca wypadku, 24.02.2021 r.; fot. Renata Botor-Pławecka
Reklama

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) opublikowała raport wstępny w sprawie wypadku śmigłowca w Studzienicach pod Pszczyną. Doszło do niego w nocy z 22 na 23 lutego br. W katastrofie śmierć poniósł właściciel helikoptera – przedsiębiorca Karol Kania oraz pilot. Dwie osoby zostały ranne.

Poniżej publikujemy raport wstępny PKBWL w całości.

Historia lotu

Dnia 22 lutego 2021 r. około godziny 22:27 UTC pilot z trzema pasażerami na pokładzie śmigłowca Bell 429, SP-KKS, wystartował do lotu prywatnego z lądowiska znajdującego się w odległości około 5 NM na północ od miejscowości Opole.

Pilot nie składał planu lotu, jak również nie nawiązywał łączności radiowej ze służbami ruchu lotniczego.

Około godziny 22:28 UTC utracono kontakt radarowy ze śmigłowcem, następnie około godziny 22:34 UTC pojawiło się pierwotne echo radarowe z dużym prawdopodobieństwem odpowiadające w/w śmigłowcowi. Było ono nieprzerwanie śledzone przez system radarowy do godziny 22:51 UTC, kiedy kontakt radarowy został ostatecznie utracony. Śmigłowiec mógł znajdować się wtedy w odległości około 10 NM od lądowiska EPPY (Pszczyna).

Reklama

Podczas podejścia do lądowania około godz. 23:00 UTC doszło do zderzenia śmigłowca z wysokimi drzewami w lesie, a następnie z ziemią. Pilot i pasażer zajmujący miejsce obok pilota ponieśli śmierć. Dwoje pasażerów zajmujących miejsca w przedziale pasażerskim doznało poważnych obrażeń ciała. Śmigłowiec uległ zniszczeniu.

Wrak helikoptera, 24.02.2021 r.; fot. R. Botor-Pławecka

Informacje o składzie osobowym (dane o załodze)

  • Pilot: mężczyzna lat 51, posiadający ważną licencję pilota zawodowego CPL(H), ważne badania lotniczo-lekarskie, duże doświadczenie w lotach na śmigłowcach, małe doświadczenie na Bell 429.

Informacje o statku powietrznym

  • Numer seryjny 57412.
  • Rok produkcji 2020.
  • Typ silników PWC 207D1.
  • Znaki rejestracji SP – KKS.
  • Kraj rejestracji – Polska.
  • Kraj producenta – Kanada.
  • Producent statku powietrznego – Bell Textron Canada

Informacje meteorologiczne

Prognoza pogody w miejscu planowanego lądowania przewidywała temperaturę około zera z tendencją spadkową, wilgotność względną powietrza blisko 100 proc. i możliwość wystąpienia mgły. Widzialność około 500 m z tendencją spadkową. Aktualnie nie ma informacji, czy pilot przed lotem zapoznał się z prognozą pogody.

Informacje o szczątkach i zderzeniu

Śmigłowiec zderzył się z ziemią przednią częścią kadłuba, a następnie opadł na jego lewy bok. Ponieważ zdarzenie miało miejsce w terenie zadrzewionym, liczne elementy śmigłowca weszły w kolizję z pniami oraz gałęziami drzew.

Zachowane po wypadku elementy układu sterowania poruszały się płynnie, bez zacięć. Pedały orczyka po obu stronach kabiny pomimo deformacji pozostały połączone kinematycznie i dawały się poruszyć, przekazując ruchy na dalsze elementy układu sterowania.

Podobnie rzecz miała się w przypadku układu dźwigni i popychaczy umieszczonych pod podłogą kabiny, a idących od przełamanych drążków sterowych.

Przekładnia ogonowa, wraz z pozostałym fragmentem wału napędowego wirnika ogonowego zachowały możliwość ruchu a przeprowadzone oględziny wykluczyły możliwość zaistnienia niesprawności tego podzespołu w locie.

Przednia część kadłuba uległa całkowitemu zniszczeniu. Wewnątrz kadłuba doszło do licznych lokalnych pęknięć i przemieszczeń elementów struktury i wyposażenia. Strefa zmiażdżenia sięgnęła rejonu od przodu kadłuba do pedałów orczyka, które pomimo deformacji pozostały na swoim miejscu.

Drążki (zarówno lewy jak i prawy) zostały połamane – najprawdopodobniej na skutek kolizji z ciałami osób zajmujących przednie fotele śmigłowca. Lewy drążek uległ złamaniu w jednym, a prawy w dwóch miejscach, co świadczy o dużej sile uderzenia ciała pilota o drążek.

Strefa, w której zamontowane zostały przednie fotele zachowała po wypadku swoją geometrię. Struktura podłogi kabiny pasażerskiej, wsporniki foteli wraz z fotelami, zespoły dźwigni i popychaczy kinematyki sterowania statkiem i inne podzespoły w tej strefie uległy jedynie nieznacznym odkształceniom.

Wnętrze kabiny pasażerskiej zachowało swoją geometrię, co pozwoliło przeżyć osobom w nim podróżującym. Wrak śmigłowca oraz próbki paliwa zabezpieczono do dalszych badań.

Działania i ustalenia PKBWL

PKBWL zakończyła fazę badania terenowego, w wyniku którego ustalono że:

  • wypadek miał miejsce ok. 300 m od miejsca zamierzonego lądowania;
  • reflektor lądowania był wysunięty;
  • w zbiornikach śmigłowca było około 300 l paliwa;
  • paliwo i olej były czyste i nie zawierały wody;
  • wszystkie detektory opiłków były czyste;
  • wały napędowe obu silników obracały się w momencie wypadku;
  • śmigłowiec nie był wyposażony w FDR;
  • ze śmigłowca wymontowano ADIU, FADEC i DCU – wszystkie wyglądają jak nowe, bez widocznych uszkodzeń.

Ponadto zebrano dane dotyczące prognozy pogody i aktualnej pogody w miejscu i czasie zdarzenia, przesłuchano pasażerów i świadków zdarzenia.

Planowane działania PKBWL

  • zgromadzone dane zostaną przeanalizowane w celu uzyskania informacji o locie i pracy zespołów napędowych;
  • po uzyskaniu i analizie danych zostaną podjęte decyzje dotyczące dalszych działań;
  • przeanalizowane zostaną zebrane dane o pogodzie w miejscu zdarzenia;
  • dane dotyczące czynnika ludzkiego, przeżywalności i innych czynników mogących mieć wpływ na zaistnienie zdarzenia i jego przebieg.

Kierujący zespołem badawczym
podpis na oryginale

[ZDJĘCIA, FILM] Przewieziono wrak śmigłowca Karola Kani

Pogrzeb biznesmena Karola Kani. Zginął w katastrofie śmigłowca. Żegnały go tłumy

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj