Rusza kolejna edycja programu wymiany pieców węglowych. Wnioski będzie można składać od 31 sierpnia r. Do mieszkańców mogących zostać beneficjentami tego projektu Urząd Miasta Tychy wyśle listy z informacją o startującym programie.
Jak informuje Ewa Grudniok, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Tychy, inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu grantowego pn. „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach – etap II”. To już kolejny program wymiany starych źródeł ciepła na nowe, bardziej ekologiczne.
Termin składania wniosków o przyznanie grantu: od 31 sierpnia 2021 r. (od godz. 9.00) do 07 października 2021 r. (do godz. 17.30). Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej: do 22 listopada 2021 r. Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu przez Urząd Marszałkowski: maj 2022 r.
– Nabór wniosków o przyznanie grantu w projekcie odbywać się będzie w trybie konkursowym – mówi Ewa Grudniok. – Preferowana będzie wymiana kotłów bezklasowych oraz klasy 3, a w dalszej kolejności klasy 4. O przyznaniu dofinasowania decydująca będzie kolejność zgłoszeń najpierw kotłów bezklasowych i klasy 3, a następnie kotłów klasy 4, aż do wyczerpania alokacji przeznaczonej na ten cel. Wysokość alokacji wynosi około 4,4 mln zł.
Dofinansowanie może dostać każdy mieszkaniec, który spełni jednocześnie dwa warunki: posiada i zlikwiduje kocioł węglowy klasy 3 i 4 według normy PN-EN 303- 5:2012 lub bezklasowy oraz zastąpi go niskoemisyjnym źródłem ciepła w postaci: przyłączenia budynku do sieci ciepłowniczej, kotła gazowego (jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej lub gdy podłączenie do tej sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie), kotła na biomasę (jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie).
Wnioskodawca musi posiadać budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej, czyli jeden z dwóch poniższych punktów:
1. w budynku wykonano po 15 grudnia 2002 r., przynajmniej jednego rodzaju niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku, tj.:
- docieplenie ścian zewnętrznych, lub
- docieplenie stropów, lub
- docieplenie podłóg na gruncie, lub
- docieplenie fundamentów, lub
- docieplenie stropodachów, lub
- docieplenie dachów, lub
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków;
lub
2. dla budynku uzyskano pozwolenia na budowę po 15 grudnia 2002 r.
Maksymalna wysokość grantu
Dokumenty, które należy złożyć:
1. wniosek o przyznanie grantu,
2. załączniki do wniosku o przyznanie grantu:
- zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o przyznanie grantu),
- oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy,
- zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzającego klasę źródła ciepła,
- oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika (załącznik nr 3 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy.
Link do wniosku (wraz załącznikami) w wersji online:
www.niskaemisja.pl/link/wniosektychy
Wzór będzie dostępny
od 31.08.2021 (od godziny 09.00) do 07.10.2021 (do godziny 17:30)
Link do wniosku (wraz za załącznikami) w wersji pdf do złożenia w wersji papierowej:
www.niskaemisja.pl/link/wniosekpdftychy
Wniosek o przyznanie grantu powinien spełniać następujące kryteria formalne:
- zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,
- być podpisany przez potencjalnego Grantobiorcę lub osobę upoważnioną (Grantodawca dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym),
- zawierać wszystkie wymagane załączniki.
Grantobiorca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
Wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.
Wniosek w wersji elektronicznej należy złożyć za pomocą specjalnie udostępnionego wzoru. Data wpływu rejestrowana będzie w momencie przesłania wniosku online. Po złożeniu wniosku online wnioskodawca będzie dodatkowo poproszony do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pomocą platformy ePUAP (adresy wraz z instrukcją zostaną podane w mailu, który zostanie wysłany po złożeniu wniosku online),
Natomiast wnioski w wersji papierowej przyjmować będzie Biuro Obsługi Klienta (Urząd Miasta Tychy, al. Niepodległości 49, parter). Data wpływu rejestrowana będzie w momencie złożenia wniosku w BOK. Nie ma możliwości złożenia wniosku wyłącznie za pośrednictwem operatora pocztowego (wysłania wniosku pocztą, bez wcześniejszej wysyłki online) z uwagi na to, że o zakwalifikowaniu się do programu decyduje kolejność zgłoszeń.
Harmonogram przyjmowania papierowych wersji wniosku:
Po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.
Wnioski papierowe należy złożyć w BOK w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach – etap II”. Wniosek powinien zawierać również wszystkie wymagane załączniki.
Wnioski elektroniczne złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku.
Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty należy przesłać w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach – etap II”– numer wniosku (adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online).
Realizacja projektu planowana jest w okresie od września 2021 r. do czerwca 2023 r., z zastrzeżeniem, że złożenie wniosku nie gwarantuje otrzymania dofinansowania, tym samym wnioskodawca na własną odpowiedzialność i na własne ryzyko podejmuje się realizacji inwestycji przed podpisaniem umowy o powierzenie grantu.
Umowy o powierzenie grantu będą zawierane po otrzymaniu przez miasto dofinansowania ze środków zewnętrznych, tj. po rozstrzygnięciu konkursu, które planowane jest na maj 2022.
– Z uwagi na pandemię wirusa SARS-CoV-2, Urząd Miasta zwraca się z prośbą, aby wnioski składne były za pomocą formularza internetowego – mówi Ewa Grudniok. – Wnioski w formie papierowej w Biurze Obsługi Klienta prosimy składać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.
Wszelkie pytania można kierować telefonicznie 721 747 447 oraz 785 702 804 lub mailowo na adres: tychy@niskaemisja.pl.
Lista najczęściej pojawiających się pytań znajdzie się na stronie internetowej Niska Emisja Tychy.
Przykład poprawnie wypełnionego wniosku został zamieszczony na stronie Niska Emisja Tychy.
DLAP, (pp)