Modernizowany od prawie 3 lat odcinek DK44 wkrótce oddany zostanie do użytku

0
Tychy, zmodernizowany rejon ul. Oświęcimskiej; fot. Eurovia Polska SA

Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach poinformował dzisiaj (30 czerwca), że trwająca prawie 3 lata modernizacja ulicy Oświęcimskiej, czyli tyskiego odcinka DK44, została zakończona i wkrótce (po odbiorze prac) już cała inwestycja zostanie oddana do użytku.

Jak informuje nas Agnieszka Kijas, rzecznik prasowa Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach, trwająca blisko trzy lata przebudowa odcinka ulicy Oświęcimskiej to największa w ostatnich latach drogowa inwestycja w Tychach i jedna z większych w województwie śląskim. W ramach tego przedsięwzięcia wykonano m.in. nowy bezkolizyjny węzeł (rozdzielający ruch tranzytowy od lokalnego) łączący DK44 z ulicami Mysłowicką, Kościelną i Główną.

– Węzeł zapewni sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi na tyskim obszarze Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz z dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowice i Wygorzele a także miastem Bieruń – wyjaśnia Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach ds. realizacji inwestycji. – Ruch tranzytowy poprowadzony został górą obiektu, a lokalny odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach. Wyspa każdego z nich ma średnicę 50 metrów.

Góra nowego węzła, którą biegnie główna nitka trasy, została oddana do użytku z końcem 2019 roku. Aktualnie kończą się odbiory układu drogowego pod obiektem. Jest to ostatni element przebudowy.

Całość prac, jak słyszymy, obejmowała łącznie 2,5 km drogi od węzła Wartogłowiec do ulicy Turyńskiej (w rejonie fabryki Fiat Chrysler Automobiles Poland). Drogę przebudowano na całej jej szerokości.

– Nawierzchnia asfaltowa została dostarczona na teren budowy przez 1880 pojazdów – mówi Agnieszka Kijas. – Łącznie na modernizowanym odcinku drogi ułożono ponad 51,5 tys. m kw. mas bitumicznych oraz dodatkowo 6 tys. m kw. masy asfaltowej w kolorze czerwonym (której użyto do budowy ścieżek rowerowych). Inwestycja dotyczyła bowiem nie tylko modernizacji samej jezdni. Wzdłuż całego odcinka powstał nowy chodnik, a także jednostronna ścieżka rowerowa. Ponadto w ramach wykonywanego zadania posadzono 76 drzew oraz 4614 krzewów na wyspach centralnych rond. Szczególne znaczenie dla całej modernizacji miało przeniesienie ruchu pieszego do dwóch podziemnych tuneli. Nowe przejścia powstały w rejonie ulic Długiej i Kościelnej. Mogą z nich korzystać piesi i rowerzyści.

– Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców, poprawić płynność ruchu i do minimum ograniczyć ryzyko wypadków na ruchliwej trasie – wyjaśnia Arkadiusz Bąk.

– Przez Tychy prowadzi jeden z kluczowych odcinków Drogi Krajowej nr 44 w województwie śląskim. Na dobę przejeżdża nią średnio kilkanaście tysięcy samochodów – mówi Artur Kruczek, dyrektor MZUiM Tychy. – Bardzo istotne jest, by ruch odbywał się tu płynnie i co najważniejsze – bezpiecznie.

– Niebawem ruszy demontaż tymczasowego ronda na ul. Turyńskiej w rejonie fabryki FCA, które obsługiwało ruch w czasie przebudowy – mówi Agnieszka Kijas. – Ponadto prowadzone będą roboty porządkowe, wykończeniowe oraz ostatnie poprawki zlecone w odbiorze. Nie będą one jednak wpływać na płynność ruchu.

Projekt przebudowy tyskiego odcinka Drogi Krajowej nr 44 współfinansowany był przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość inwestycji, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, to ok. 132 mln zł, z czego aż 85 proc. wydatków kwalifikowanych stanowi dofinansowanie z UE (pozostałą część kwoty wyłożyła gmina Tychy). Wykonawcą inwestycji była firma Eurovia.

(pp)

 

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here