Ostatnia faza budowy centrum przesiadkowego

0
Budowa centrum przesiadkowego w Pszczynie; źródło: powiat pszczyński

W Pszczynie powstaje centrum przesiadkowe z parkingami dla niemal 200 samochodów, zatokami dla autobusów, parkingami rowerowymi na 180 miejsc oraz postojem taksówek. Turyści oraz mieszkańcy powiatu będą mogli przesiąść się tu z pojazdów komunikacji lokalnej na pojazdy komunikacji regionalnej (i odwrotnie). To największa inwestycja w historii powiatu pszczyńskiego.

Jak informuje nas Marcela Grzywacz, rzecznik prasowa powiatu pszczyńskiego, budowa centrum przesiadkowego w Pszczynie z infrastrukturą towarzyszącą to największa inwestycja w historii powiatu pszczyńskiego. Wykonawcą wyłonionym w przetargu jest konsorcjum firm (lider: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur). Przejęło plac budowy w czerwcu 2018 r. Teraz, jak słyszymy, rozpoczął się już montaż paneli fotowoltaicznych.

– Trwają również prace wykończeniowe w budynku – mówi Barbara Bandoła, starosta powiatu pszczyńskiego. – Już można zobaczyć, jak ten obiekt będzie się prezentował. Elewacja ze szkła i cegły klinkierowej dobrze komponuje się z zabytkowym dworcem kolejowym. Na części dróg dojazdowych położone są pierwsze warstwy asfaltu. Ostatnia warstwa zostanie ułożona na końcu wszystkich prac. Przygotowane jest także podłoże pod parking dla rowerów. Nasadzone zostały pierwsze drzewa. Na ukończeniu jest ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż ul. Sokoła oraz parkingi. Głównym celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego w powiecie pszczyńskim oraz stworzenie miejsca pozwalającego na integrację różnych przewoźników i przesiadkę z komunikacji lokalnej na regionalną.

– W budynku centrum przesiadkowego znajdzie się poczekalnia dla podróżnych, pomieszczenia do obsługi pasażerów, toalety i zaplecze techniczne – informuje M. Grzywacz. – Obok budynku powstają wiaty przystankowe ze stanowiskami dla autobusów komunikacji lokalnej i dalekobieżnej. Obiekty będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne, a także punkty informacyjne „infobox” dla podróżnych. Wraz z budową centrum przesiadkowego gruntownie przebudowywany jest układ drogowy w okolicach ul. Sokoła i placu Dworcowego, odcinek ul. Kościuszki oraz skrzyżowanie ul. Sokoła i ul. Dworcowej, gdzie powstaje minirondo. Przebudowywane są także ciągi pieszo-rowerowe, chodniki oraz zjazdy.

Powiat pszczyński, jak słyszymy, jest organizatorem komunikacji na dwóch popularnych liniach: Pszczyna – Suszec (przedłużonej do Żor) oraz Pszczyna – Pawłowice. W 2018 roku wszystkimi liniami komunikacji publicznej na terenie powiatu pszczyńskiego zostało przewiezionych ponad 400 tysięcy pasażerów.

Marcela Grzywacz podkreśla, że budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego w Pszczynie wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, to największa inwestycja w historii powiatu pszczyńskiego. Realizowana jest w partnerstwie z gminą Pszczyna (ale to powiat jest partnerem wiodącym tego przedsięwzięcia). Podział obowiązków między partnerami jest następujący: powiat pszczyński buduje centrum przesiadkowe oraz prowadzące do niego drogi. Przeznaczył na to ponad 17 mln zł (w tym ponad 14 mln zł to pieniądze pozyskane z funduszy europejskich). Z kolei gmina Pszczyna wykonuje system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Koszt części realizowanej przez gminę Pszczyna to ponad 26 mln zł.

– Wartość całego projektu (czyli budowy centrum przesiadkowego, przebudowy prowadzącego do niego układu drogowego, parkingów oraz systemu tras rowerowych i dwóch mniejszych centrów przesiadkowych w sołectwach gminy Pszczyna) wynosi ponad 43,6 mln zł, z czego unijna dotacja to ponad 35,6 mln zł – informuje rzecznik Marcela Grzywacz. – Za kilka miesięcy obiekt powinien być gotowy.

(pp)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here