Po 5 latach węzeł drogowy do naprawy. Wiadukt na DK1 od 20 września będzie zamknięty.

0
Wiadukt zamknięty zostanie w piątek 20 września; fot. Anna Przybyła

Pięć lat temu zakończono w Tychach przebudowę skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Beskidzką (DK1). Za około 190 mln brutto powstało m.in. dwupoziomowe skrzyżowanie, oddzielające ruch tranzytowy od lokalnego. Teraz jednak trzeba dokonać naprawy, na szczęście w ramach gwarancji. Dlatego od piątku 20 września wiadukt na DK1 (nad rondkiem u wylotu al. Niepodległości) będzie zamknięty.

W 2014 roku zakończyła się w Tychach duża inwestycja pn. „Przebudowa Drogi Krajowej nr 1 i 86 Gdańsk – Cieszyn w granicach miasta Tychy – odcinek DK-1 km 0+000 do 5+656 i DK-86 km 27+448 do 28+648” w ramach projektu nr POIS.06.01.00-00-013/09. Zasadniczą jej częścią była przebudowa jednopoziomowego skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Beskidzką (Drogą Krajową nr 1). Po przebudowie powstał dwupoziomowy węzeł drogowy, w którym ruch tranzytowy odbywa się górą, czyli wiaduktem. Realizacja całego projektu kosztowała ok. 190 mln zł brutto. Istotny element prac ziemnych stanowiły nasypy. Inwestorem była gmina Tychy, generalnym wykonawcą – spółka Polimex Mostostal z Warszawy. Inwestycja miała dofinansowanie z Unii Europejskiej, podlegała więc kontroli Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Ewa Grudniok, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Tychy, informuje, że problem z nasypami w części dojazdowej do wiaduktu był już na etapie budowy DK1. Aby zapobiec przemieszczaniu się gruntów pod nasypem zbudowano specjalną palisadę, która miała wzmocnić podłoże. Od tego momentu, jak słyszymy, obiekt pozostawał pod kontrolą geodezyjną.

– Choć w wyniku pomiarów oraz badań właściwości fizykochemicznych nie stwierdzono ponadnormatywnych osiadań nasypów, to jednak na przełomie 2015 i 2016 roku zaobserwowano niewielkie deformacje warstw konstrukcyjnych nasypu – tłumaczy Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach ds. realizacji inwestycji. – To efekt tzw. „puchnięcia” części rdzenia nasypu, skutkiem czego doszło do powstania nierówności na drodze.

W miejscach, gdzie powstały nierówności, nawierzchnię trzeba było cienko sfrezować. Od początku wiadomo jednak było, że są to tylko działania doraźne.

– Z decyzją o docelowej naprawie musieliśmy poczekać do chwili, aż reakcje, jakie zachodziły w rdzeniu, ustąpią – wyjaśnia Arkadiusz Bąk. – Obecnie wyniki badań potwierdziły, że proces się zatrzymał i możemy przystąpić do pracy. Kierowców przepraszamy za wszelkie niedogodności i utrudnienia związane z remontem, a także prosimy o ostrożną jazdę.

– Po zakończeniu inwestycji miasto Tychy, jako inwestor, zatrzymało 4,5 mln zł generalnego wykonawcy (Polimeksu Mostostalu) w ramach rękojmi – mówi Agnieszka Kijas, rzecznik prasowa MZUiM w Tychach. – Kwota ta zabezpiecza prace, które teraz zostaną wykonane w ramach gwarancji (według planu naprawczego wykonawcy). Okres gwarancji trwa 5 lat, czyli kończy się w 2019 roku. Obowiązuje jednak data zgłoszenia konieczności naprawy, a konieczność taka została zgłoszona przez nas już w 2016 r.

Bezpośrednią konsekwencją przystąpienia do prac naprawczych będzie zamknięcie od 20 września górnej (tranzytowej) części węzła, czyli wiaduktu drogowego nad rondkiem u wylotu al. Niepodległości.

– Od piątku 20 września góra wiaduktu, która przebiega nad skrzyżowaniem al. Niepodległości z ul. Beskidzką, zostanie wyłączona z ruchu – informuje Ewa Grudniok. – Na tym odcinku, w kilku miejscach, położony zostanie nowy asfalt, a także – co istotniejsze – przebudowane zostaną warstwy konstrukcyjne drogi. Zmiana ta będzie generowała utrudnienia dla kierowców, bowiem cały ruch – tranzytowy i lokalny – zostanie poprowadzony dołem obiektu. Prace odbywać się będą w ramach gwarancji, co oznacza, że koszty z tytułu napraw poniesie wykonawca odpowiedzialny za przeprowadzoną przed kilkoma laty przebudowę tyskiego odcinka DK1/DK86, czyli firma Polimex Mostostal – podkreśla rzecznik UM Tychy.

Remont w rejonie węzła drogowego ma zakończyć się, jak słyszymy, jeszcze w tym roku.

(icz)

Dodaj komentarz