Podszywają się pod pracowników banku. Jak nie dać się oszukać?

0
źródło: KMP Tychy
Reklama

Oszuści podszywają się pod pracowników banku i dzwonią pod dowolne numery telefonów. Tyska policja przypomina o kilku prostych zasadach. Jak nie dać się oszukać?

Policja ostrzega, że każdy, kto zadzwoni i zażąda od nas podania danych, np. kodów BLIK lub haseł do logowania do konta, to stuprocentowy oszust. Nieważne za kogo się podaje i z jakiego numeru dzwoni, a nawet, że zna nasze imię i nazwisko.  „To przekręt, w efekcie którego możesz stracić swoje oszczędności” – nie mają wątpliwości policjanci.

Cyberprzestępcy potrafią podszyć się pod dowolny numer telefonu – także instytucji, w tym bankowej infolinii. Dzwonią, aby „pomóc”, np. zablokować podejrzaną transakcję. Proszą przy tym o zalogowanie się do konta i zainstalowanie wskazanego przez nich oprogramowania. Czasem chcą, aby podać im kod BLIK.

Jak odróżnisz oszusta od pracownika banku?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że jeśli ma się konto w banku, to pracownik posiada już część danych i nie musi o nie prosić. Oszust tymi danymi nie dysponuje, więc za wszelką cenę będzie starał się nakłonić do ich podania. Najbardziej będzie mu zależało na loginie i haśle do konta. Prośba o podanie takich informacji to dowód, że ma się do czynienia z oszustem.

– Oczywiście cyberprzestępcy będą starali stworzyć niezwykle wiarygodną historię, żeby te informacje pozyskać. Zrobią to nie na początku rozmowy, ale po krótkim wprowadzeniu, które będzie miało na celu uśpić czujność rozmówcy – tłumaczą policjanci.

Reklama

Podobnie jest z linkami i załącznikami. To metoda, którą bardzo często stosują cyberprzestępcy. Wysyłają maile z fałszywym załącznikiem albo linkiem, który kieruje na podstawioną stronę albo ściąga na sprzęt złośliwe oprogramowanie. Trzeba pamiętać, że nigdy nie robią tego pracownicy banku. Jeśli otrzyma się więc np. wiadomość, że konto jest zablokowane i w treści będzie link do odblokowania dostępu, albo „pracownik banku” poprosi o zainstalowanie dodatkowego certyfikatu lub oprogramowania, należy być ostrożnym. Najprawdopodobniej chodzi o oszustwo.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

– Oszuści mogą również próbować zdobyć dostęp do Twojego telefonu i znajdujących się tam informacji, np. wiadomości SMS. W tym celu będą próbowali skłonić Cię do zainstalowania pewnych aplikacji na Twoim sprzęcie. W tym przypadku również użyją wiarygodnych argumentów, np. że jest to nowsza wersja aplikacji bankowej lub aktualizacja, która poprawi bezpieczeństwo itd. Pracownik banku nigdy o to nie poprosi. Jeśli zatem odbierzesz telefon z dziwną prośbą chociażby o zainstalowanie aplikacji do zdalnej weryfikacji albo nowej aplikacji bankowej, od razu rozłącz się – zaleca policja.

WAŻNE

– pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do Twojego konta,

– nie ufaj osobom, które namawiają Cię przez telefon do instalacji dodatkowego oprogramowania na sprzęcie,

– zawsze możesz potwierdzić tożsamość konsultanta banku na infolinii.

– W przypadku wątpliwości co do prowadzonej z potencjalnym przedstawicielem banku rozmowy, rozłącz się i skontaktuj z Komendą Miejską Policji w Tychach, telefon 47 85 512 00 lub 47 85 512 55.

(t), źródło: KMP Tychy

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj