S1 powstanie

0
fot. Śląski Urząd Wojewódzki

S1 powstanie. W czasie wizyty premier Beata Szydło w Bielsku-Białej (5.12) zostało podpisane porozumienie o rozpoczęciu procedury inwestycyjnej ostatnich odcinków drogi S1. Brakujące odcinki trasy S1 w województwie śląskim mają powstać do 2023 r.

Jak informuje Śląski Urząd Wojewódzki, wśród osób towarzyszących premier Beacie Szydło byli: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit, wiceminister w tymże resorcie, Stanisław Szwed – wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej oraz wojewoda śląski Jarosław Wieczorek i I wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz.

Premier spotkała się z samorządowcami z regionu. Spotkanie było poświęcone rozwojowi infrastruktury drogowej w województwie śląskim, a w szczególności zadaniom takim, jak przyszła realizacja ostatnich odcinków drogi ekspresowej S1.

Wizytę premier Beaty Szydło zakończyła konferencja prasowa, podczas której podpisane zostało (m.in. przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka oraz Jerzego Szmita, wiceministra infrastruktury i budownictwa), porozumienie o rozpoczęciu procedury inwestycyjnej ostatnich odcinków drogi S1.

Szacunkowy łączny koszt tych odcinków to około 5,4 mld zł.

– To bardzo ważna decyzja dla lokalnej społeczności, dla rozwoju Podbeskidzia, Śląska, Małopolski Zachodniej, ale to jest ważna decyzja dla tego planu – priorytetu, który podjął polski rząd, tworzony przez Prawo i Sprawiedliwość – planu rozwoju gospodarczego. – mówiła premier Beata Szydło.

źródło: GDDKiA
źródło: GDDKiA

 

56-kilometrów drogi ekspresowej S1

Odcinek S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
Długość: 7,8 km
System realizacji: tradycyjny
Lata realizacji: 2019-2021

Głównym celem inwestycji jest przebudowa drogi krajowej do parametrów drogi ekspresowej. Droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza – Tychy – Bielsko Biała będzie stanowić połączenie dróg szybkiego ruchu, autostrad A1 (północ – południe) i A4 (wschód – zachód) z aglomeracją śląską, umożliwi również połączenie z granicą ze Słowacją w Zwardoniu – Mycie, a poprzez S52 – granicą z Republiką Czeską w Cieszynie.

Przebudowany odcinek drogi ma poprawić bezpieczeństwo ruchu w korytarzu drogi S1. Ponadto przebudowa poprawi przepustowość i płynność ruchu w kierunku Pyrzowice-Dabrowa Górnicza-Tychy-Bielsko Biała-Cieszyn. Zmieni się komfort jazdy pomiędzy aglomeracją woj. śląskiego i przyległym terenem z portem lotniczym w Pyrzowicach i autostradą A1.
Droga krajowa nr 1 zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł „Ząbkowice”, przebudowany węzeł „Pogoria” i obiekty inżynierskie, w tym: 2 mosty, 4 wiadukty. Powstaną także 2 kładki dla pieszych. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m. in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej

Długość: 39,7 km
System realizacji: Projektuj i Buduj.
Lata realizacji: 2019-2022
Odcinek ten jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI. Stanowi kontynuację S1 na odc. węzeł „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej po nowym śladzie i dalej do granicy z Republiką Czeską w Cieszynie oraz połączenie ze Słowacją.
Droga powstanie w przekroju 2×2 i dopuszczalnym obciążeniu 11,5 t/oś. W ramach tego zadania planowana jest zmiana dotychczasowego przebiegu DK44 i powiązanie jej z drogą S1 w sposób zapewniający obejście miejscowości Bieruń i Oświęcim. Powstanie 8 węzłów „Kosztowy II”, „Lędziny”, „Bieruń”, Oświęcim”, „Wola”, „Brzeszcze”, „Stara Wieś” i „Suchy Potok”. Kierowcy podróżujący tym odcinkiem będą mogli korzystać z 4 miejsc obsługi podróżnych (MOP).

S1 Bielsko-Biała – Żywiec – granica państwa na odcinku Przybędza – Milówka tzw. „Obejście Węgierskiej Górki” (dawna S69)
Długość: 8,5 km
Lata realizacji – 2018-2020

Ten odcinek drogi ekspresowej S1 przebiegać będzie w granicach administracyjnych gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka i Milówka na terenie powiatu żywieckiego w województwie śląskim. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane odcinki: Żywiec-Przybędza z odcinkiem Milówka-Szare.
Zadanie to jest ostatnim etapem budowy drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń (granica państwa). I etap polegał na budowie drogi jednojezdniowej od Żywca do Zwardonia. Etap II obejmuje budowę drogi ekspresowej dwujezdniowej od Bielska Białej do Żywca (Północno-wschodnia obwodnica Bielska Białej – oddana do ruchu, odcinek Bielsko-Biała – Żywiec w trakcie realizacji). III etap zakłada budowę nowej drogi na odcinku Przybędza-Milówka, która przejmie funkcje trasy tranzytowej w nawiązaniu do realizacji autostrady D3 po stronie słowackiej.
Drogę zaprojektowano o przekroju jednojezdniowym, a na odcinku między tunelami oraz w tunelach zaprojektowano przekrój dwujezdniowy (tunele dwururowe).
Z uwagi na górski charakter trasy, występuje konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Najdłuższe z nich to dwa podwójne tunele długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich.
Źródło: Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach/Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa/GDDKiA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here