PKP Polskie Linie Kolejowe SA poinformowały nas dzisiaj (21 lipca) o podpisaniu umowy na sporządzenie dokumentacji połączenia kolejowego Tychów przez Bieruń z Oświęcimiem. Powstać mają nowe przystanki, a stare będę reaktywowane. Nieczynna dzisiaj stacja kolejowa Tychy Miasto i czynny przystanek Tychy Lodowisko mają być połączone.
Jak poinformowała nas Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP PLK SA podpisały umowę na dokumentację projektową dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”. Jej wartość to 10,4 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i ma potrwać do połowy 2022 roku. Roboty budowlane mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie unijnej 2021 – 2027. Podpisanie tej umowy to krok w kierunku długo oczekiwanego uruchomienia połączenia kolejowego Tychów z Oświęcimiem.
– Zostanie utworzone połączenie Tychy – Bieruń Stary – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim – zapewnia Katarzyna Głowacka. – Dzięki temu Tychy i Oświęcim zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe w czasie ok. 30 min. Według planów pociągi pojadą po 45 km nowych torów, a rewitalizacja obejmie 17 km sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko – Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pojadą szybciej, pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki modernizacji 14 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu. W ramach inwestycji wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 81 obiektów inżynieryjnych, m.in. most na Wiśle między Nowym Bieruniem a Oświęcimiem.
PKP PLK SA planują również, jak słyszymy, wygodniejsze korzystanie z przebudowanych stacji Orzesze Jaśkowice, Łaziska Średnie i Nowy Bieruń oraz z przystanków Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Łaziska Kopanina, Wyry i Bieruń Stary. Wszystkie perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony mają zyskać nowe wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. W orientacji pomogą czytelne oznakowania, tablice informacyjne i gabloty z rozkładami jazdy.
– Przewidywana jest budowa nowych przystanków: Bieruń Kopalnia (nazwa robocza) w pobliżu kopalni KWK Piast w Bieruniu oraz Bieruń Łysina i Tychy Potok (nazwy robocze) w pobliżu fabryki Fiat Chrysler Automobiles w Tychach – mówi K. Głowcaka. – Przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zwiększy się komfort podróżowania, dzięki uruchomieniu nieczynnych przystanków: Bieruń Mleczarnia i Tychy Urbanowice. Stacja Tychy Miasto zostanie połączona z przystankiem Tychy Lodowisko, który zyska dodatkowy peron.
(pp)
Tylko ze pod wiaduktem Tychy lodowisko powinna być wybudowana po drugiej stronie lodowiska ścieżka rowerowa wszystko da zrobić tylko trzeba chęci
a stacja Tychy Świerczynowiec też będzie reaktywowana….bo w artykule nie ma jakiejkolwiek wzmianki na ten temat