TLT ma trolejbusy, które zasilane tylko bateriami mogą dojechać z Tychów do Katowic

0
Fot. Dominik Gajda

TLT ma trolejbusy, które zasilane tylko bateriami mogą dojechać z Tychów do Katowic. Dzisiaj (12.01) na placu Baczyńskiego w Tychach gminna spółka Tyskie Linie Trolejbusowe zaprezentowała m.in. swoje dwa nowe trolejbusy, które odłączone od trakcji mogą przejechać nawet 30 km.

Jak poinformował nas Marcin Rogala, prezes Tyskich Linii Trolejbusowych sp. z o.o. (wszystkie udziały w tej spółce należą do gminy Tychy) dzisiejsza (12.01) prezentacja pojazdów na pl. Baczyńskiego pomyślana została jako zestawienie starego sprzętu z najnowszym, którym TLT dysponuje. Przykładem może być nowoczesny, specjalistyczny wóz techniczny marki MAN do obsługi trakcji trolejbusowej zestawiony ze starym (bo ponad 30-letnim), ale wciąż jeszcze pozostającym w służbie wozem technicznym marki Star. MAN kosztował ponad 1,1 mln zł netto (wyposażony jest m.in. w silnik diesla najwyższej klasy ekologicznej – Euro 6 oraz mechanizm stabilizujący włączany podczas uruchomienia platformy), kupiony został, jak usłyszeliśmy, 5 grudnia 2018 r.

Na placu Baczyńskiego zaprezentowane zostały również dwa nowoczesne trolejbusy Solaris Trollino 12MD, dostarczone do TLT w ostatnim tygodniu ubiegłego roku (wkrótce dołączy do nich trzeci taki pojazd). Jeden Solaris Trollino kosztuje, jak słyszymy od prezesa Rogali, prawie 1,9 mln zł netto. Pojazd ten prezentuje zupełnie nową jakość. Przede wszystkim wyposażony jest w baterie litowo-tytanowe, które bez zasilania z sieci trakcyjnej, czyli przy odłączonych „szelkach”, umożliwiają mu przejechanie 30 km (dla porównania starsze trolejbusy bez zasilania trakcyjnego mogą same przejechać 6 km, a najstarsze – ani jednego). Oznacza to, że teoretycznie rzecz biorąc, już teraz Solaris Trollino 12 MD bez problemów dojedzie z Tychów do Katowic (odległość ta pokonywana po drogach samochodem wynosi bowiem niecałe 20 km). Oczywiście Trollina 12MD nie po zostały kupione, by kursować z Tychów do Katowic. Prezes Rogala poinformował nas, że od połowy 2019 r. nowe trolejbusy powinny obsługiwać ul. Sikorskiego (pozbawioną trakcji) na zmodyfikowanej linii E oraz zupełnie nowej G.

Solarisy Trollino mogą pochwalić się m.in. klimatyzacją całopojazdową z funkcją grzania dachowego, systemami bezpieczeństwa: EBS, wykrywania pożarów, pomiaru ciśnienia w oponach, energooszczędnym silnikiem asynchronicznym, oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym w technologii LED.

Dla porównania obok nowoczesnych trolejbusów zaparkowano na pl. Baczyńskiego pierwszy trolejbus niskopodłogowy w Tychach nazwany „Jasiem”. Wprowadzono go do ruchu w 2002 r.

Spółka TLT, jak usłyszeliśmy od prezesa Rogali, zatrudnia obecnie ok. 100 osób (w tym ponad 50 kierowców). Dysponuje 24 trolejbusami, które obsługują w Tychach trasy: A, B, C, D, E, F.

(icz)

Dodaj komentarz