Tychy otrzymają 100 mln zł dofinansowania m.in. na zakup autobusów na gaz

1
Autobus na gaz w Tychach; fot. ZB
Reklama

Tychy otrzymają 100 mln zł dofinansowania m.in. na zakup autobusów na gaz. W czwartek 3 sierpnia Andrzej Dziuba, prezydent Tychów, podpisał w Ministerstwie Rozwoju umowę na dofinansowanie kwotą prawie 100 mln zł netto zakupu nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym. Witold Bańka, minister sportu w rządzie Beaty Szydło, komentując ten fakt stwierdził, że władze Tychów, krytycznie nastawione do rządu PiS, powinny okazać temu rządowi choć odrobinę wdzięczności, bo to nie pierwsze tak duże dofinansowanie przyznane miastu.

– Całość inwestycji to 164 miliony złotych brutto (ponad 133 mln zł netto) – informuje Ewa Grudniok, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Tychy. – Wartość dofinansowania to 75 proc. kosztów projektu, czyli 100 milionów złotych. Większość środków otrzyma Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach (ponad 118 mln złotych), a Tyskie Linie Trolejbusowe dostaną ponad 15 milionów zł.

Projekt nosi nazwę: „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim”. Został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie 31 grudnia 2016 roku. Obejmuje kupno 51 nowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), 10 mikrobusów zasilanych CNG, 3 trolejbusów, 2 elektrobusów, 2 pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego, jednego pojazdu pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej) oraz gruntowną przebudowę zaplecza technicznego zajezdni autobusowej Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach.

– Chcemy przede wszystkim zmodernizować i przebudować istniejące budynki, plac manewrowo-postojowy, wybudować stację CNG i LCNG, która charakteryzuje się czterokrotnie mniejszym zapotrzebowaniem na energię elektryczną niż klasyczna – mówi Andrzej Kowol, prezes PKM w Tychach. – Zmiany będą duże np. obecnie mamy 9 podwójnych stanowisk wolnego tankowania, po przebudowie będzie ich 38, to znacznie poprawi bezpieczeństwo i ułatwi manewrowanie tak dużymi pojazdami na placu. Dziś nie jest to proste, zwłaszcza, że zajezdnia nie była nigdy modernizowana, a powstała ponad czterdzieści lat temu – w 1976 roku.

Reklama

Oprócz tego, jak słyszymy, powstaną pomieszczenia zaplecza technicznego wraz z kabiną lakierniczo-suszarniczą dla autobusów i trolejbusów. Przebudowana zostanie także wewnętrzna sieć sanitarna i deszczowa oraz wodociągowa. Wszystkie te prace mają zakończyć się do 2020 roku.

– Zostanie wybudowana stacja transformatorowo-prostownikowa, linia kablowa niskiego napięcia prądu stałego (stanowiąca wyprowadzenie mocy na projektowaną sieć trakcyjną), przebudowana będzie sieć trakcyjna w obrębie skrzyżowania rondo Zesłańców Sybiru oraz sieć trakcyjna na odcinku pomiędzy rondem, a ulicą Nad Jeziorem. Wykonany zostanie także demontaż słupów oświetlenia ulicznego na odcinku projektowanej sieci trakcyjnej, ponieważ oświetlenie uliczne zostanie wykonane, jako skojarzone z siecią trakcyjną – zakres zmian dotyczący trolejbusów przedstawia Zbigniew Brud, prezes Tyskich Linii Trolejbusowych w Tychach.

W ramach inwestycji zostanie także wybudowany dodatkowy wjazd na teren zajezdni od ul. Towarowej. Z kolei od ul. Nad Jeziorem do ul. Jankowickiej, w nawiązaniu do istniejącego układu sieci, powstanie nowa linia trakcji trolejbusowej.

– Staraliśmy się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Projekt został umieszczony w wykazie projektów w ramach trybu pozakonkursowego, to oznaczało, że wniosek był rozpatrywany indywidualnie – mówi Bożena Nowak, naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Europejskich UM Tychy.

– Po zakończeniu prac tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100 proc. autobusy zasilane gazem ziemnym (CNG) oraz biogazem, czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów. – To bardzo ważne w kontekście niskiej emisji, z którą wiele samorządów w Polsce, my także, walczymy. Musimy pamiętać, że jeden autobus zasilany gazem ziemnym (CNG) emituje aż o 70 proc. mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowsze autobusy z silnikami diesla! To bardzo istotna różnica dla środowiska naturalnego i zdrowia nas wszystkich. Co więcej, nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu. Jako pierwsze w naszym mieście będą również przystosowane do przewozu rowerów.

3 sierpnia, czyli w dniu podpisania umowy gwarantującej dofinansowanie tego projektu, gościem Klubu Gazety Polskiej w Tychach był Witold Bańka, minister sportu w rządzie Beaty Szydło. Przypomniał on, że to nie pierwsze tak duże wsparcie, które władze Tychów otrzymują od obecnego rządu. Na przykład w lutym br. w Ministerstwie Rozwoju prezydent Dziuba podpisał umowę gwarantującą dofinansowanie kwotą prawie 167 mln zł przebudowy ul. Oświęcimskiej. W tym kontekście minister stwierdził, że tak po ludzku rzecz ujmując, władze Tychów, krytycznie nastawione do rządu PiS, powinny okazać temu rządowi choć odrobinę wdzięczności.

 

Reklama

1 KOMENTARZ

  1. Jeśli Pan Minister pomógł w uzyskaniu tego dofinansowania ,to wielkie dzięki mu za to ! Nie wiem czy Pan Minister wie o zamiarze IPN u ,który chce z dekomunizowacl patrona jego szkoły Generała Jerzego Zietka..? Jeśli pomoże również w tej sprawie to zaprosze go na tanka do pobliskiego pubu 13 tka ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj