Uważaj komu podajesz BLIK-a! Kolega z pracy stracił pieniądze z konta

0
Fot. KPP Mikołów

Cyberoszuści na jednym z portali społecznościowych włamali się na konto mieszkańca Mikołowa. Podszywając się pod niego, rozsyłali znajomym wiadomości z prośbą o wygenerowanie kodów BLIK i opłacenie transakcji. W ten sposób jeden z nich w kilkanaście sekund stracił swoje pieniądze, które oszust wypłacił w bankomacie na terenie Szczecina.

O tej metodzie działań oszustów słychać już od dłuższego czasu. Polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym (np. Facebook) oraz proszeniu za pomocą komunikatora (np. Messengera) znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK.

Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela.

Oszuści dysponując kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierzy, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Właśnie w taki sposób 20 października br. 33-letni mikołowianin stracił tysiąc złotych. W godzinach wieczornych na portalu społecznościowym otrzymał wiadomość od oszusta podszywającego się pod znajomego z pracy. Osoba ta poprosiła o pożyczkę pieniędzy i jednoczesne podanie kodu BLIK. 33-latek zajęty domowymi obowiązkami niczego nie podejrzewając podał kod i w kilkanaście sekund stracił zgromadzone na rachunku bankowym środki.

To nie pierwszy taki przypadek w Mikołowie. Czytaj poniżej:

Wykradają dane do konta na profilu społecznościowym, a potem…

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS-em),
  • potwierdzać tożsamość znajomych, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze.
  • Sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

(J)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here