Według Programu Rozwoju Elektromobilności w 2020 roku w ponad 30 wybranych miastach po drogach poruszać się ma 50 tys. pojazdów na prąd, a w 2025 roku ma ich być 1 milion. Przybywać ma też pojazdów, które zasilane będą gazem ziemnym (CNG). Dynamicznie rozwijać się ma sieć punktów tankowania samochodów na gaz i ładowania pojazdów elektrycznych.
Za realizację Programu Rozwoju Elektromobilności w Polsce odpowiedzialne jest Ministerstwo Aktywów Państwowych (dawniej Ministerstwo Energii). Według Serwisu Rzeczpospolitej Polskiej (gov.pl) współpracować z nim w tym dziele mają: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Finansów, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polski Fundusz Rozwoju, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polska Agencja Rozwoju Przemysłu i samorządy.
PRE jest realizowany w trzech fazach. Pierwsza trwała od 2016 r. do 2018 r. i miała charakter przygotowawczy. Druga objęła okres 2019-2020 i służyć miała stworzeniu katalogu dobrych praktyk komunikacji społecznej w zakresie elektromobilności. Przyszła teraz pora na fazę trzecią. Trwać będzie do końca 2025 r.
Już w 2020 roku, a więc na początku owej trzeciej fazy, będziemy mogli sprawdzić, jak wdrażany jest PRE, bowiem pod koniec bieżącego roku MAP spodziewa się, że w 32 wybranych aglomeracjach w segmencie pojazdów napędzanych energią elektryczną po drogach poruszać się będzie 50 tys. takich pojazdów. Powstanie przy tym 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania i 400 punktów o dużej mocy ładowania. Natomiast pod koniec 2020 r. w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym (CNG) po drogach w owych 32 miastach poruszać się ma 3 tys. takich pojazdów; do ich dyspozycji będzie 70 punktów tankowania.
A czego spodziewać się w 2025 r.? Analogicznie po drogach poruszać się ma 1 milion pojazdów elektrycznych, 54 tys. pojazdów napędzanych gazem ziemnym (CNG), 3 tys. aut zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). Dostępne mają być 32 punkty ładowania CNG wzdłuż sieci bazowej TEN-T (czyli transeuropejskiej sieci transportowej) i 14 punktów tankowania LNG wzdłuż TEN-T. Oprócz tego, jak czytamy w Serwisie Rzeczpospolitej Polskiej, będą funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście.
(pp)