Węzeł z rondem

0
Mieszkańcy mieli wiele pytań; fot. RB
Reklama

Wczoraj (28.12) w pszczyńskim ratuszu odbyło się spotkanie w sprawie budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu DK1 z DW 933 i ul. Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie (to główne skrzyżowanie w mieście).

fot. RB

Sala konferencyjna, w której zostało zorganizowane spotkanie, pękała w szwach. Przyszło wielu mieszkańców – przede wszystkim z osiedla Daszyńskiego. Byli przedstawiciele inwestora (Jacek Stumpf, naczelnik Wydziału Dokumentacji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), projektanta (Antoni Mazera z MP Mosty), burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol i wiceburmistrz Grzegorz Wanot.

Jak wyjaśniał Jacek Stumpf, spotkanie ma charakter informacyjny. Do inwestora i UM spływała bowiem korespondencja świadcząca o tym, że mieszkańcy są zaniepokojeni, bo nie mają określonej wiedzy na temat inwestycji.

Projektant tłumaczył, że wybrany został wariant węzła polegający na przebudowie DK1 mniej więcej od mostu na Pszczynce ok. 950 m w stronę Bielska-Białej. W poziomie istniejącego skrzyżowania projektowane jest rondo, które będzie komunikowało ruch z DW 933 i ul. Męczenników Oświęcimskich. „Ciąg główny” (DK 1) pobiegnie wiaduktem nad tarczą skrzyżowania.

Reklama

Droga wojewódzka ma być przebudowana na odcinku ok. 200 m. Przebudowa ul. Męczenników Oświęcimskich (droga gminna) ma być minimalna i kończyć się zaraz przed wjazdem do sklepu Biedronka.

Zamknięty ma zostać wjazd na ul. Brzechwy. Wiąże się to ze zbytnią bliskością od skrzyżowania. Zaproponowano łącznik pomiędzy ulicą Brzechwy a ul. Kochanowskiego (sprawa tego łącznika wzbudziła najwięcej pytań w czasie spotkania; rozwiązanie ma być jeszcze analizowane).

Na jakim etapie jest inwestycja? J. Stumpf poinformował, że na zlecenie inwestora zostało wykonane opracowanie, które ma „charakter koncepcyjny”. Równocześnie daje to materiały do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia (po stronie burmistrza). Gdy będzie decyzja środowiskowa, projektant zakończy projekt budowlany oraz przygotuje materiały do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zgodnie z tzw. specustawą. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wyda wojewoda. – Decyzja ta zatwierdza projekt budowlany. Co więcej, zatwierdza podziały nieruchomości. Orzeka też o przewłaszczeniu, czyli mówiąc wprost o wywłaszczeniu za odszkodowaniem – tłumaczył naczelnik. W związku z inwestycją planowanych jest kilkanaście wyburzeń.

– Na razie mamy środki na wykonanie projektu, czyli prac przygotowawczych. Nie mamy na razie środków na budowę. Ale nowy nowy rok za progiem. Myślę, że decyzje zapadną korzystne dla przebudowy tego skrzyżowania – mówił też przedstawiciel inwestora.

Terminy? Inwestor planuje w połowie 2017 r. złożyć wniosek do wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Początek budowy w 2018 r. Zakończenie inwestycji w 2019 r. Choć wszystko zależy od środków na realizację inwestycji, procesów odwoławczych itd.
Mieszkańcy zainteresowani szczegółami planu, mogą się po niego zgłosić do UM.

(reb)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj