Wodoryzacja transportu samochodowego. Woda jako spaliny

0
fot. Jiří Fröhlich z Pixabay
Reklama

Wodór zaliczany jest do paliw alternatywnych. Wykorzystanie go do napędu pojazdów daje wiele korzyści. Wodoryzacja transportu samochodowego to głównie brak emisji substancji szkodliwych (spaliny to woda). PKN Orlen obiecał Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, że od 2022 r. będą tu mogły jeździć autobusy napędzane wodorem.

Wodór wykorzystywany jest w ogniwach paliwowych do finalnego uzyskania energii elektrycznej służącej do napędu np. samochodów elektrycznych. Tak więc pojazdy wodorowe to pojazdy elektryczne.

Wojciech Gis, sekretarz naukowy w Instytucie Transportu Samochodowego, już trzy lata temu na posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii Sejmu RP przytoczył dane instytucji Ludwig-Bolkow Systemtechnik GmbH i TÜV Süd z Niemiec dotyczące stacji tankowania wodoru.  Wynika z nich, że w marcu 2015 r. na świecie były tylko 184 takie stacje (w tym w Europie – 82). Ale prognozy na 2020 r. przewidują powstanie ok. 1000 tego typu stacji na świecie, a w 2030 r. mówi się o 4000 stacji wodorowych. W samych Niemczech liczba ta powinna wzrosnąć z 50 stacji w 2015 r. do 400 w 2020 r.

A Polska? Portal Funduszy Europejskich pod koniec 2018 r. poinformował, że wykorzystany do napędu samochodów projekt LOTOS SA „Czysty wodór – stacja oczyszczania wodoru oraz budowa stacji jego tankowania” dostanie 2 mln euro z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Stacje do tankowania wodoru mają powstać w Gdańsku i Warszawie. Instalacja do oczyszczania tego gazu będzie na terenie gdańskiej rafinerii. Inwestycja o wartości prawie 10 mln euro ma być gotowa już wiosną 2021 r.

Z kolei portal wgospodarce.pl, powołując się na PAP, cytuje Józefa Węgreckiego, członka zarządu PKN Orlen, który informuje, że najpóźniej w 2021 r. koncern rozpocznie budowę stacji tankowania wodoru w Polsce, ponieważ zobowiązał się wobec Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, że od 2022 r. będą tu mogły jeździć autobusy napędzane wodorem. List intencyjny w sprawie rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem Orlen podpisał z GZM w październiku 2019 r. Grupa Orlen sprzedaje już wodór na swoich dwóch stacjach w Niemczech, a zamierza wybudować trzy takie stacje w Czechach.

Reklama

(pp)

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj