Wodór zaliczany jest do paliw alternatywnych. Wykorzystanie go do napędu pojazdów daje wiele korzyści. Wodoryzacja transportu samochodowego to głównie brak emisji substancji szkodliwych (spaliny to woda). PKN Orlen obiecał Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, że od 2022 r. będą tu mogły jeździć autobusy napędzane wodorem.
Wodór wykorzystywany jest w ogniwach paliwowych do finalnego uzyskania energii elektrycznej służącej do napędu np. samochodów elektrycznych. Tak więc pojazdy wodorowe to pojazdy elektryczne.
Wojciech Gis, sekretarz naukowy w Instytucie Transportu Samochodowego, już trzy lata temu na posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii Sejmu RP przytoczył dane instytucji Ludwig-Bolkow Systemtechnik GmbH i TÜV Süd z Niemiec dotyczące stacji tankowania wodoru. Wynika z nich, że w marcu 2015 r. na świecie były tylko 184 takie stacje (w tym w Europie – 82). Ale prognozy na 2020 r. przewidują powstanie ok. 1000 tego typu stacji na świecie, a w 2030 r. mówi się o 4000 stacji wodorowych. W samych Niemczech liczba ta powinna wzrosnąć z 50 stacji w 2015 r. do 400 w 2020 r.
A Polska? Portal Funduszy Europejskich pod koniec 2018 r. poinformował, że wykorzystany do napędu samochodów projekt LOTOS SA „Czysty wodór – stacja oczyszczania wodoru oraz budowa stacji jego tankowania” dostanie 2 mln euro z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Stacje do tankowania wodoru mają powstać w Gdańsku i Warszawie. Instalacja do oczyszczania tego gazu będzie na terenie gdańskiej rafinerii. Inwestycja o wartości prawie 10 mln euro ma być gotowa już wiosną 2021 r.
Z kolei portal wgospodarce.pl, powołując się na PAP, cytuje Józefa Węgreckiego, członka zarządu PKN Orlen, który informuje, że najpóźniej w 2021 r. koncern rozpocznie budowę stacji tankowania wodoru w Polsce, ponieważ zobowiązał się wobec Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, że od 2022 r. będą tu mogły jeździć autobusy napędzane wodorem. List intencyjny w sprawie rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem Orlen podpisał z GZM w październiku 2019 r. Grupa Orlen sprzedaje już wodór na swoich dwóch stacjach w Niemczech, a zamierza wybudować trzy takie stacje w Czechach.
(pp)