Z Tychów autobusem na lotnisko

0
Samolot na lotnisku w Pyrzowicach; fot. ZB

Z Tychów autobusem na lotnisko. Jeszcze w maju Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma powierzyć KZK GOP organizację przewozów pasażerskich na trzech nowych liniach autobusowych, które z Tychów, Gliwic, Zabrza, Bytomia, Piekar Śląskich, Katowic i Sosnowca będą regularnie woziły pasażerów na lotnisko w Katowicach-Pyrzowicach. Kursy te mają rozpocząć się już we wrześniu. W przypadku Tychów autobusowe kursy na lotnisko wprzęgnięte zostaną w połączenie kolejowe z Katowicami.

– Zarząd Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyjął 27 kwietnia uchwałę dotyczącą organizacji połączeń autobusowych z lotniskiem w Pyrzowicach – informuje nas Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej GZM. – Określony został w niej również projekt przebiegu trzech linii, które połączą miasta metropolii z lotniskiem.

Linia pierwsza: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Maciejów M1 – Bytom Miechowice Plejada – Piekary Śląskie Szarlej Szpital – Pyrzowice Pot Lotniczy. Długość trasy: 47 km, czas przejazdu: ok. 65 min.

Linia druga: Katowice Dworzec PKP – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Pyrzowice Port Lotniczy. Długość trasy: 47 km, czas przejazdu: ok. 65 min.

Linia trzecia + linia druga: Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Pyrzowice Port Lotniczy. Łączna długość trasy: 69 km, czas przejazdu: ok. 95 min.

Najbardziej skomplikowana wydaje się trzecia z tych propozycji. O tym, jak konkretnie wyglądać będzie połączenie Tychów z Pyrzowicami na ostatniej sesji Rady Miasta Tychy (26.04) mówił Andrzej Dziuba, prezydent Tychów (a jednocześnie wiceprzewodniczący Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii): w godzinach gdy z Tychów kursują pociągi do Katowic, udający się na lotnisko będą musieli skorzystać z transportu kolejowego. Dopiero przed dworcem PKP Katowice czekał na nich będzie autobus jadący na lotnisko. Zanim tam dotrze zatrzyma się tylko na jednym przystanku – w Sosnowcu.

A co w czasie gdy z Tychów nie będą odjeżdżać pociągi do Katowic? Wtedy sprzed dworca PKP Tychy autobus pojedzie bezpośrednio do Pyrzowic, zatrzymując się tylko w Katowicach i Sosnowcu. Do rozwiązania pozostaje jedynie problem techniczny, jak cały ten długi kurs zaliczyć do przejazdu miejskiego a nie międzymiastowego (najprawdopodobniej w Katowicach nastąpi zmiana kierowcy).

Warunkiem koniecznym do uruchomienia metropolitalnych linii autobusowych na lotnisko jest wyłonienie przewoźnika (przewoźników). Musi się tym zająć organizator transportu. W ubiegły piątek zarząd GZM przyjął projekt uchwały powierzający Komunikacyjnemu Związkowi Komunalnemu Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego zorganizowanie transportu na wytyczonych trzech liniach prowadzących na lotnisko w Pyrzowicach. Uchwałę tę, wraz z projektem porozumienia, musi zatwierdzić jeszcze Zgromadzenie GZM, które ma zebrać się w drugiej połowie maja. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to (jak słyszymy) pierwsze autobusy regularnie dowożące mieszkańców metropolii na lotnisko wyruszą na swoje trasy już we wrześniu 2018 r.

Na terenie metropolii górnośląskiej mamy do czynienia z trzema organizatorami transportu: Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, Miejskim Zarządem Komunikacji Tychy, Międzygminnym Związkiem Komunikacji Pasażerskiej Tarnowskie Góry. Dlaczego zarząd GZM wybrał arbitralnie KZK GOP?

– KZK GOP posiada profesjonalne służby do zlecania, kontrolowania, nadzorowania świadczonych usług oraz egzekwowania należności z tytułu nakładanych kar – tłumaczy Kamila Rożnowska. – Poza tym metropolia od początku przyszłego roku ma przejąć dotychczasowe prawa i obowiązki KZK GOP, zatem zadanie to wróci do metropolii wraz ze służbami odpowiedzialnymi za jego realizację.

(icz)

Dodaj komentarz