Andromedon – festiwal teatrów niezależnych

0
Fot. MCK Tychy

Przed nami 6. już odsłona Andromedonu, czyli festiwalu teatrów niezależnych. Potrwa on od 10 do 13 września. W tym czasie mali i nieco więksi fani sztuki teatralnej zdecydowanie będą mieli z czego wybierać!

Czwartek (10.09.), godz. 17.00
Centrum Handlowe Gemini / wstęp bezpłatny
WALNY – Teatr: „O jednym takim co nie lubił siebie” – spektakl oparty na tekście japońskiej baśni, dotyka tematu poszukiwania tożsamości. A o czym jest historia? Człowiek – słońce, pragnie być jak człowiek – chmura, która je przysłoniła. Chmurę z kolei rozgania człowiek – wiatr, któremu nie oparł się jedynie człowiek – kamień. Ten z kolei zostaje rozłupany przez Kamieniarza, który marzy by być Cesarzem…i tak dalej, i tak dalej… Po spektaklu warsztaty z animacji teatralnych.

Piątek (11.09.), godz. 17.00
Centrum Handlowe Gemini / wstęp bezpłatny
WALNY – Teatr: „Opowieści kropli wody” – zabawna, pisana klasycznym wierszem historia dla najmłodszych o fenomenie wody, o tym, jak zmienia stany skupienia, dzięki czemu podróżuje od głębin ziemi, poprzez rzeki, morza, domy aż do chmur, by powrócić znów na ziemię. Spektakl zrealizowany w technice teatru przedmiotu ma charakter lekcji w laboratorium prowadzonej przez szalonego naukowca, któremu w eksperymentach z wodą wychodzą zgoła inne efekty od założonych, co przyczynia się do wielu fantastycznych odkryć. Spektakl ukazuje zupełnie niezwykłe możliwości zastosowania szklanych przedmiotów z szafy laboratorium i wody, odpowiadając na pytanie: skąd się wzięło życie?Po spektaklu zapraszamy na warsztaty z animacji teatralnych.

Piątek (11.09.), godz. 20.00
Dziedziniec Teatru Małego w Tychach / wstęp bezpłatny

FAUST jest trzecią częścią plenerowego Tryptyku Egzystencjalnego, kolejnym, po „Feminie” i „El Niňo” autorskim widowiskiem Teatru A Part dotykającym kwestii kruchości, trudu i tajemnic ludzkiej egzystencji w kontekście towarzyszących jej popędów i emocji.

Przedstawienie jest osnute na kanwie mitu faustycznego i nawiązuje do wątków zawartych w dwóch najsłynniejszych dziełach faustowskich: „Tragicznych dziejach doktora Faustusa” Marlowa i „Fauście” Goethego, nie jest jednak adaptacją znanych literackich pierwowzorów. Historia faustyczna oraz alchemiczny sztafaż są tu pretekstem do kreowania teatralnych obrazów dotyczących dwoistości natury ludzkiej, rozpostartej między młodość i starość, potrzeby ciała i ducha, seksualne siły i pęd ku śmierci, potrzebę poznania i zagubienie, intelekt i emocje. Na poziomie opowieści to historia o kobiecie i zadurzonym w niej mężczyźnie, zaplątanym w obsesyjną spiralę uczuć. Świat, w którym rozgrywa się spektakl to emocjonalny sabat, odbywający się w głowie bohatera. Podobnie jak w poprzednich przedstawieniach plenerowych teatru opowiadana w „Fauście” historia to w istocie mroczny egzystencjalny melodramat.

Pod względem formalnym spektakl zawiera wszystkie cechy stylu Teatru A Part, znane z wcześniejszych produkcji plenerowych teatru. W tym bezsłownym spektaklu zostają ponownie użyte surowe, metalowe konstrukcje, żywioły, obrazy obnażanego ludzkiego ciała jako medium sensów i znak transformacji oraz ekspresyjne, fizyczne aktorstwo.

Spektakl przeznaczony jest dla widzów pełnoletnich

Sobota godz. 12.00 oraz 17.00
Centrum Handlowe Gemini / wstęp bezpłatny

Piotr Myszczyszyn : „Cyrkolekcje Pana Pedro”

CYRKOLEKCJE PANA PEDRRO
Masz ochotę na zabawę?
Zaraz załatwimy sprawę.
Zostań w domu ze wszystkimi,
nudę razem przepędzimy.
Bądź gotowy na atrakcje
i na żywo lajf relację.
Z Panem Pedrro zabawa jest pewna,
cyrkowych sztuczek i wygłupów pełna!
Więcej już nie nawijamy,
tylko na Andromedon Cię zapraszamy

Zwariowana, barwna klaunada z elementami interakcji z widownią. Spektakl dla widzów powyżej 3 roku życia.

Sobota (12.09.), godz. 15.00
Dziedziniec Teatru Małego w Tychach / wstęp bezpłatny

Noe to spektakl o dyrygencie. Staje on przed zadaniem poprowadzenia koncertu z partytury „Potop”. Niestety Orkiestra przerażona zapisem treści koncertu ucieka. Dyrygent zostaje sam z instrumentami i rozczarowaną publicznością. Sprowokowany sytuacją sam staje się instrumentalistą. Zaczyna używać instrumentów, których dźwięki i słowa wskazują na zbliżający się nieuchronnie koniec. Dyrygent próbuje ten koniec powstrzymać, odwlec w czasie używając różnych forteli. Tworząc na żywo i historię i muzykę. Publiczność, zostaje wciągnięta do zabawy w odwlekanie końca. Do czasu, kiedy Dyrygent – Noe nie wsiada na Arkę – zaczyna koncert wraz z wybranymi przez siebie widzami. Koncert dobiega końca. Noe staje przed dylematem,… wysadza na ląd żonę i zwierzęta i płynie dalej. Potop wciąż topi, Noe. Spektakl familijny

Niedziela (12.09.), godz. 20:00
Dziedziniec Teatru Małego w Tychach / wstęp bezpłatny

Metaforyczna opowieść o „oblężonym mieście”. Spektakl jest inspirowany upadkiem miasta Aleppo, opowiada o uniwersalnym losie człowieka skazanego na wygnanie. Pokazuje ludzi, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce. „Dokument przeniesiony zostaje w sferę teatru; opowieść staje się fikcją. A mimo to, dzieje się naprawdę. I jest pomnikiem dla milionów ludzi, którym nie udało się stać się “problemem uchodźców” w Europie.” Westdeutsche Allgemeine Zeitung (Oberhausen)

Niedziela – poniedziałek (12-13.09), Galeria Na Wolności 

Pokój Wenus
Sześć pokoi. Sześć wyrazistych, kobiecych osobowości i ich osobista, artystyczna refleksja na temat kobiecości.
„Pokój Wenus” jest spektaklem site specific którego areną jest Galeria Na Wolności w Tychach. Każda 15 minutowa etiuda zostanie zaprezentowana dla jednego obecnego w pokoju widza. Link do harmonogramu oraz formularza rezerwacji pod adresem e-mail: festiwalandromedon@gmail.com. Cena biletu na każdą etiudę wynosi – 10 zł.

Blue Room – Katarzyna Koziorz
Katarzyna Koziorz – aktorka i tancerka. Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Swoją przygodę z teatrem rozpoczęła w 2006 roku kiedy przyłączyła się do Autorskiego Teatru Ruchu „WamPa”. Brała udział w wielu spektaklach współpracując między innymi z: Janem Peszkiem („Gdzie jest Paweł? Czyli chcemy spokoju!”), Jackiem Przybyłowiczem („Stany Skupienia”), Sebem Majewskim („Polonez alla Polacca na niemiecką nutę”), Rafałem Urbackim („Nie z tej ziemi”, „Ten 21 roczek”). Uczestniczka wielu projektów teatralnych zarówno w Polsce jak i za granicą. Obecnie współpracuje z Wrocławskim Teatrem Tańca i Teatrem Muzycznym Castello. Spektakl, który ma miejsce w “Blue Room” to opowieść o miłości i różnych jej odcieniach. O zakochaniu, motylach w brzuchu, ale też miłości niespełnionej i niemożliwej. Porusza tematykę zawodów miłosnych, niezrozumienia oraz konfliktu, zwłaszcza takiego uparcie toczonego z samym sobą.

Green Room – Monika Wachowicz, Teatr A Part
reżyseria: Marcin Herich

Monika Wachowicz – aktorka, instruktor teatralny i pedagog, organizatorka imprez teatralnych. Prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji. Jest aktorką Teatru A Part, w którym bierze udział we wszystkich spektaklach i projektach artystycznych Teatru A Part (za wyjątkiem przedstawień solowych „Kołysanka” „Więzy” oraz „Święto wiosny”). Jest koordynatorką Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part oraz prowadzi Studio Aktorskie Teatru A Part. Od 2019 Prezes Fundacji SZTUKA DLA ŻYCIA IM. MARTY PARADECKIEJ. Latem 2020 współpracowała z Teatrem Biuro Podróży przy spektaklu CARMEN FUNEBRE w reżyserii Pawła Szkotaka. “Green Room” to etiuda pochodząca ze spektaklu “Labirynt Wenus” teatru cantabile 2, który w wersji specjalnej został przygotowany przez 3 teatry z 3 krajów specjalnie na potrzeby festiwalu Internationales Theaterfestival 360° we wrześniu i październiku 2008 roku. Green Room w wykonaniu Moniki Wachowicz jest jedną z siedmiu etiud wyreżyserowanych przez Marcina Hericha na potrzeby tego projektu. Teraz zostaje wznowiona po siedmiu latach z okazji VI Festiwalu Teatrów Niezależnych Andromedon.

Black Room – Anna Piotrowska
Anna Piotrowska – choreografka, reżyserka, nauczycielka tańca współczesnego, tancerka, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca – eferte, założycielka „mufmi” teatr tańca w Warszawie (wcześniej pod nazwą Teatr Tańca „Dystans”, 1995). Stworzyła ponad 90 autorskich choreografii i przedstawień. Od września 2014 kierownik zespołu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK (od września 2015 kierownik artystyczna). Współpracowała z izraelsko-holenderskim duetem choreograficznym Ivgi & Greben. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. W “Pokoju Wenus” Anna Piotrowska przedstawi etiudę taneczną w pt. “Black Room”.

White Room – Magdalena Fidor
Magdalena Fidor – swoją aktorską przygodę zaczęła z Autorskim Teatrem Ruchu „Wampa” w 1999 roku. W późniejszych latach brała udział w licznych projektach teatralnych grając nie tylko ruchem ale również słowem. Uczestniczka wielu Tyskich Spotkań Teatralnych. W ostatnich latach członkini Studia Młodych przy Teatrze Małym w Tychach. Monodram Białego Pokoju – „Wyrwana”, jest fragmentem spektaklu pt. „B!ardzo” zrealizowanego przez połączone siły Grupy Artystycznej Teatr TCR oraz Studio Młodych przy Teatrze Małym w Tychach. Postać, w którą wciela się Magdalena Fidor opowiada, o przyjemnym utknięciu w statycznej czasoprzestrzeni. Jest to próba scenicznej medytacji nad kruchością wyobrażeń o wieczności typowa dla niektórych utworów Wisławy Szymborskiej czy Bruno Schulza.

Grey Room – Ewa Wolf
Ewa Marzena Wolf – góralka, fotografka, kulturoznawczyni, performerka. W latach 2016- 2017 związana z Teatrem Małym w Tychach oraz Teatrem Karola Wojtyły. Terapeutka pracy z ciałem; prowadzi autorskie zajęcia ze świadomości ciała Body PatchWork. Sztukę traktuje jako środek wyrazu pozwalający na oswajanie lęków oraz narzędzie terapii. Prowadziła warsztaty zarówno fotograficzne jak i ruchowe dla kobiet, seniorów, dzieci z rodzin dotkniętych patologią społeczną, grup teatralnych, osób ze spektrum autyzmu, grup wsparcia dla kobiet po mastektomii. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w projekcie Moje Góralskie Korzenie łączyła nowoczesne podejście do ruchu z góralskim tańcem i pieśniami. “Grey Room”, czyli Wenus czuje. Co „powinna” czuć Wenus? Czy wolno jej odczuwać? A jeśli tak, to w jakiej formie? Czy w rozległym spektrum emocji znajdują się te, których kobieta pretendując do bycia piękną, czuć nie powinna? Czy szanujący się i szanowany człowiek, ma prawo do odczuwania skrajnych emocji. Co czyni z nami wyuczona grzeczność i negacja własnych uczuć? „Wenus czuje” to 15 minutowa etiuda ruchowa o procesie oswajania wypartych stanów emocjonalnych zakotwiczonych w ciele. O kolektywnym śnieniu, mechanizmie zaprzeczenia, projekcji i przeniesienia. To próba pochylenia się nad ztabuizowanymi i wypartymi kolektywnie emocjami. Próba stworzenia przestrzeni performatywnej będącej laboratorium do odczuwania i współodczuwania, oparta na założeniach teorii rezonansu limbicznego. Jednocześnie to zabawa formą oraz motywami i wyobrażeniami wenus funkcjonujących w sztuce oraz świadomości zbiorowej na przestrzeni wieków.

Red Room – Dorota Sobek, Teatr HoM
reżyseria: Katarzyna i Jakub Kabus

Dorota Sobek – zawodowa modelka, pasjonatka pisania, wielbicielka muzyki, miłośniczka życia, oddychania pełną piersią i medytacji, a przede wszystkim autorka swojej roli na życiowej scenie. Cudowna mama energicznego 4-latka i życiowa partnerka świetnego perkusisty. Wdzięczna najbliższym i światu za to, że może się z podzielić swoim życiem i twórczością. “Red Room” opowiada o doświadczeniach jej własnej przemiany ukazującej „wyjście z czarnej dupy”, obierając za cel drogę przebaczenia i wdzięczności, w trudnych relacjach z najbliższymi. Ukazując siłę pracy nad sobą przedstawia własną metamorfozę, której poświęciła i nadal poświęca każdy dzień swojego życia. Ciężka praca jaką wkłada, wsparcie jakie ma od najbliższych oraz zwycięstwo dobrego serca nad złym umysłem, to nie utopia – to jej życie. Dziś się tym dzieli, mimo, że jeszcze dwa lata temu chciała umierać. Etiudę wyreżyserowali Katarzyna oraz Jakub Kabus.

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Śląskie Zakłady Sztuki, Jakub oraz Katarzyna Kabus. Od 2018 roku jego mecenasem jest CK Gemini Park Tychy. Partnerami od pierwszej edycji są Miejskie Centrum Kultury w Tychach oraz Teatr Mały w Tychach. Festiwal finansowany jest ze środków miasta Tychy pozyskiwanych w ramach konkursu na realizację zadania publicznego w dziedzinie kultury: Tyskie Inicjatywy Kulturalne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here