Kto wybuduje centrum przesiadkowe

0
Podpisanie umowy z wykonawcą; fot. Powiat Pszczyński

W poniedziałek, 4 czerwca starosta pszczyński Paweł Sadza podpisał z wykonawcą umowę na budowę centrum przesiadkowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z o.o. Sp. k. – lider, Firma Budowlana „MAZUR” Sławomir Mazur – partner oraz PB Mazur Sp. z o.o. – partner.

Budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego w Pszczynie określana jest jako największa inwestycja w historii powiatu pszczyńskiego, który jako partner wiodący realizuje projekt w partnerstwie z gminą Pszczyna. Wartość zadania to ponad 43,6 mln zł, z czego unijna dotacja wynosi ponad 35,6 mln zł.

Jak podaje rzecznik starostwa, część realizowaną przez powiat pszczyński, czyli budowę centrum przesiadkowego oraz prowadzący do niego układ drogowy, za 16 897 793,65 zł wykona konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z o.o. Sp. k. – lider, Firma Budowlana „MAZUR” Sławomir Mazur – partner oraz PB Mazur Sp. z o.o. – partner.

– Plac budowy został już przekazany wykonawcy, który teraz przystąpi do prac związanych z organizacją procesu budowlanego. Wcześniej na projekt budowlany, nadzór inwestorski oraz przygotowanie terenu powiat pszczyński przeznaczył ok. 630 tys. zł – relacjonuje rzecznik starostwa Marcela Grzywacz.

W rejonie dworca ma powstać obiekt centrum przesiadkowego z poczekalnią dla podróżnych, punktem obsługi pasażerów oraz ogólnodostępne zaplecze sanitarne.

– Mieszkańcy powiatu oraz turyści będą mogli przesiadać się tutaj pomiędzy różnymi środkami komunikacji – samochodami, rowerami, autobusami czy pociągami. Obiekty będą wyposażone w zintegrowany system paneli fotowoltaicznych, elektroniczne rozkłady jazdy oraz tablice informacyjne, a także punkty informacyjne „infobox” dla podróżnych – informuje rzecznik.

Przebudowany ma zostać układ drogowy – ulice Sokoła i plac Dworcowy, odcinek ul. Kościuszki oraz skrzyżowanie ul. Sokoła i ul. Dworcowej. Na skrzyżowaniu ulic Sokoła i Kościuszki powstanie „minirondo”. Przy centrum przesiadkowym wybudowane zostaną parkingi dla samochodów, zatoki dla autobusów i busów, parkingi rowerowe oraz postój taxi. Przebudowane zostaną także ciągi pieszo-rowerowe, chodniki oraz zjazdy.

Budowa centrum przesiadkowego powinna zakończyć się w II połowie 2019 r.

Partner projektu to gmina Pszczyna, która wykona system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku.

– To historyczna chwila. Przystępujemy do realizacji największej inwestycji w historii powiatu pszczyńskiego, którą zmienimy nie do poznania okolice dworca kolejowego w XIX-wiecznej dzielnicy Pszczyny – mówi starosta pszczyński Paweł Sadza. – To inwestycja, która w perspektywie kilkunastu lat będzie miała kolosalne znaczenie dla naszych mieszkańców. Ulokujemy centrum przesiadkowe w najbliższym sąsiedztwie dworca kolejowego, ponieważ bardzo duży strumień pieniędzy unijnych jest nakierowany na transport kolejowy. Oparcie transportu publicznego na kolei to w tej chwili najbardziej racjonalne rozwiązanie. Będą szybsze połączenia, niezależne od warunków na drogach, a warto przypomnieć, że natężenie ruchu na DK 1 w Pszczynie to 43,5 tys. samochodów na dobę – dodaje starosta.

(r), źródło/fot./wizualizacje : Powiat Pszczyński

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here