Marszałek dołożył 24 mln zł do ITS w Tychach

0
Po podpisaniu aneksu; fot. ZB
Reklama

Dzisiaj (17 grudnia) w Urzędzie Miasta Tychy Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego, i Andrzej Dziuba, prezydent Tychów, podpisali aneks do umowy, na mocy którego marszałek dołoży z Regionalnego Programu Operacyjnego brakujące 24 mln zł do wprowadzenia w Tychach Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem w mieście.

Inteligentny System Zarządzania Ruchem w mieście nazywany jest w skrócie ITS (to skrót angielskiej nazwy: Intelligent traffic systems in cities). Najogólniej mówiąc to elektroniczny system, który czuwa nad płynnością, a więc efektywnością poruszania się pojazdów i nad bezpieczeństwem użytkowników dróg.

Dzisiaj, jeśli nie zauważy tego policja, można w Tychach (i nie tylko) bezkarnie naruszać przepisy nakazujące np. ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym lub przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym świetle. Po zamontowaniu ITS, każdy taki przypadek wyłapią urządzenia śledzące systemu, co powinno automatycznie uruchomić procedurę ukarania. Możliwy będzie m.in. odcinkowy pomiar prędkości, tzn. pomiar między dwoma bramkami (znając długość tego odcinka i czas przejazdu, wiemy jaka była potrzebna prędkość, by pokonać ten dystans). W tyskim projekcie wytypowano już miejsca, gdzie uzasadnione jest wprowadzenie takiego rozwiązania, po to by zmusić kierowców do jazdy zgodnej z przepisami.

Zamontowane zostaną też specjalne znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Kierowcy dowiedzą się z nich między innymi, jak omijać powstałe zatory drogowe. To nie wszystko. W ramach ITS na tyskich ulicach możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu. Elektronika systemu umożliwi ponadto stworzenie m.in. stacji monitorujących pogodę, stacji pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu. Pojawią się tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach, czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach.

Inwestycja ta jest pod względem merytorycznym nieporównywalna z dotychczasowymi. Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem mieszczące się w pomieszczeniach Stadionu Miejskiego w Tychach. CSR pracować będzie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Będą tam gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer. Gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.

Reklama

Gmina Tychy wybrała już wykonawcę ITS. Za realizację projektu o wartości 118 mln zł odpowiada firma Siemens Mobility. Nie obyło się to jednak bez perturbacji. Jak poinformował prezydent Andrzej Dziuba przetarg trzeba było powtórzyć 3 razy, a i tak kwotę z kosztorysu (a więc zarezerwowaną na ten cel) zweryfikowała rzeczywistość. Zabrakło 24 mln zł i właśnie o przedzielenie takiej kwoty z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego władze Tychów zwróciły się do Urzędu Marszałkowskiego. 17 grudnia w Urzędzie Miasta Tychy prezydent Andrzej Dziuba i marszałek Jakub Chełstowski podpisali aneks przyznający tę brakującą sumę.

– Gdyby nie te pieniądze inwestycji [ITS] by nie było – oznajmił prezydent Tychów Andrzej Dziuba.

W rozmowie z nami prezydent Dziuba poinformował, że podpisanie aneksu, to sukces Bożeny Nowak, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta i Funduszy Europejskich Urzędu Miasta Tychy. Na niej spoczął bowiem ciężar negocjacji z gminami mającymi swój udział w puli RPO, aby umożliwiły przesuniecie środków na rzecz przekazania dodatkowych pieniędzy na tyski ITS.

– To niezwykle ważna inwestycja dla miasta i regionu, która usprawni komunikację w Tychach – mówił marszałek Jakub Chełstowski. – Jako [tyski] radny marzyłem o takim systemie. Cieszę się, że te pieniądze znalazły się w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego, bo dzięki temu uda się poprawić komunikację i ruch w mieście, a przede wszystkim jakość życia mieszkańców. Dziękuję wicemarszałkowi Wojciechowi Kałuży, który nadzoruje rozwój regionalny.

– To szeroko zakrojony projekt, który obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania z dziedziny ITS, ale także przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście – mówi Wojciech Łyko, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

Tychy będą trzecim miastem na Śląsku (po Bielsku-Białej i Gliwicach) z ITS-em, choć tutaj system będzie bardziej rozbudowany. Prace nad urzeczywistnieniem tego rozwiązania potrwają ponad dwa lata. Prawie 85 proc. z owej kwoty 118 mln zł pokryje Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski (środki te zostały ujęte w RPO Województwa Śląskiego).

(icz)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj