Otwarto centrum przesiadkowe

0
W budynku poczekalni. fot. RB

Dziś, 4 listopada, w samo południe w pobliżu dworca PKP w Pszczynie otwarto centrum przesiadkowe. Wstęgę, trzymaną przez przedstawicieli władz powiatu i gminy, przeciął autobus wjeżdżający na przystanek.

Na inwestycję, o której władze powiatowe mówią,  że jest największą w historii powiatu pszczyńskiego, składają się:  obiekt do obsługi pasażerów z poczekalnią, pomieszczeniami do kierowania ruchem, ogólnodostępnymi toaletami, pokojem dla rodziców z dzieckiem, powiatowym punktem informacji turystycznej. Przy budynku znajduje się wiata przystankowa z sześcioma stanowiskami, z których odjeżdżać będą autobusy 14 linii – powiatowych, gminnych, komercyjnych, a także dalekobieżnej do Zakopanego.  Jak można było usłyszeć w czasie otwarcia centrum przesiadkowego, łącznie każdego roboczego dnia z obiektu przy ul. Sokoła ma odjeżdżać 178 autobusów, a kilkadziesiąt w weekendy i dni wolne od nauki.

Na budynku oraz dachu peronów autobusowych zainstalowano ponad 200 paneli fotowoltaicznych i samoodśnieżających.

Przy centrum przesiadkowym powstały także parking dla rowerów na 180 miejsc, niemal 200 miejsc parkingowych dla samochodów, w tym osiem dla osób z niepełnosprawnościami oraz siedmiostanowiskowy postój taksówek. Gruntownie przebudowany został układ drogowy w rejonie ulic Sokoła, plac Dworcowy i Kościuszki. Przebudowano instalacje, ulice oraz chodniki, powstały nowe ciągi pieszo-rowerowe i pieszo-jezdne.

Na placu przed budynkiem został wyeksponowany fragment schronu przeciwlotniczego z czasów II wojny światowej.

Koncepcję centrum wykonała pracownia Modulus z Goczałkowic-Zdroju, projekt powstał w firmie Szafron Szendzielorz Projekt ze Studzienic. W czerwcu 2018 r. plac budowy został przekazany wykonawcy – konsorcjum firm, którego liderem było Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z o.o. Sp. k., a partnerami – Firma Budowlana „Mazur” Sławomir Mazur oraz PB Mazur Sp. z o.o. Inżynierem kontraktu była firma Sweco Consulting Sp. z o.o. z Poznania.

Budowa centrum przesiadkowego oraz prowadzący do niego układ drogowy kosztowały ponad 17,8 mln zł. Ok. 15,2 mln zł to środki pozyskane z funduszy europejskich. Partnerem projektu  jest gmina Pszczyna, która wykonuje system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Koszt części realizowanej przez gminę Pszczyna to ok. 26 mln zł, z czego ok. 21,7 mln zł wynosi dofinansowanie unijne.

Wartość całego projektu – budowy centrum przesiadkowego, przebudowy prowadzącego do niego układu drogowego, parkingów oraz systemu tras rowerowych i dwóch mniejszych centrów przesiadkowych w sołectwach gminy Pszczyna – wynosi ponad 44,6 mln zł, z czego unijna dotacja to ponad 36,7 mln zł.

W czasie otwarcia centrum burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol wręczył staroście Barbarze Bandole i przewodniczącemu Rady Pawłowi Sadzy model autobusu. Pojawiła się obietnica współpracy  z powiatem pszczyńskim przy organizacji komunikacji autobusowej.

Władze powiatu i gminy rozwinęły potem wstęgę na ulicy Sokoła. Przeciął ją autobus do Żor, który wjeżdżał na jeden z przystanków.

Budynek centrum został poświęcony przez ks. dziekana Marka Brewkę.

(r), zdjęcia Renata Botor-Pławecka

Dodaj komentarz