Ponad 40 tys. przejazdów między miastami na rowerach z wypożyczalni

0
fot. ZB

W ubiegłym roku między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które przystąpiły do Zintegrowanego Systemu Rowerów Miejskich Nextbike, zanotowano ponad 40 tysięcy przejazdów rowerami z wypożyczalni uruchomionych w ramach tego systemu. Wśród miast objętych tym programem są m.in. Tychy.

Witold Trólka, z Biura Prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, informuje, że Zintegrowany System Rowerów Miejskich Nextbike liczy na terenie GZM ok. 1,6 tys. rowerów standardowych. System ten pozwala na oddawanie wypożyczonego sprzętu w innych miastach.

– Początkowo, czyli w kwietniu 2019 r., rozwiązanie to obejmowało Katowice, Sosnowiec, Tychy oraz Chorzów – mówi Witold Trólka. – Potem do „rodziny” przyłączyły się Siemianowice Śląskie, Zabrze oraz Gliwice. Metropolia jest odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów. To znaczy, że wypożyczenie roweru w jednym mieście i pozostawienie go w innym nie wiąże się z żadnymi wydatkami po stronie samorządów, czy rowerzystów. Łącznie w tym roku Metropolia dofinansowała 3,6 tys. relokacji.

– Po pierwszym miesiącu funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Rowerów Miejskich między pierwszymi współpracującymi 4 miastami przemieszczano się ok. 6 tys. razy – informuje Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM. – Dane, jakie otrzymujemy wykazują tendencję rosnącą. Pokazują, że to rozwiązanie  zostało zaakceptowane przez użytkowników rowerów.

Bilans pierwszego roku funkcjonowania zintegrowanego systemu wypożyczalni miejskich jest następujący: w 2019 roku wypożyczono rowery pawie 800 tys. razy. Użytkownicy dokonali łącznie ok. 43 tys. przejazdów między miastami. Najchętniej przemieszczano się między Katowicami i Chorzowem- łącznie ok. 23 tys. razy. Chętnie podróżowano między Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi- ok. 3,9 tys. razy oraz między Katowicami i Siemianowicami – ok. 2,3 tys. razy.

– Obserwacja ruchu użytkowników systemu pokazała, jak ważna jest odpowiednia infrastruktura rowerowa, aby zachęcić do przemieszczania się między miastami- wyjaśnia Marcin Dworak, oficer rowerowy Metropolii. – Dlatego dla Metropolii tak ważne prócz inwestowania w obecne systemy wypożyczalni, a w przyszłości w Rower Metropolitalny, jest tworzenie tras rowerowych łączących miasta Metropolii.

Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia, jak słyszymy, planuje w 2020 roku kontynuowanie integracji systemów rowerowych w gminach oraz rekomenduje samorządom ujednolicenie terminów rozpoczęcia i zakończenia sezonu funkcjonowania wypożyczalni rowerowych.

(pp)

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here