W UM Tychy obcokrajowiec raczej się dogada

0
fot. ZB
Reklama

W UM Tychy obcokrajowiec raczej się dogada. Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides sprawdziło 19 urzędów miejskich w województwie śląskim pod kątem dostępności do informacji miejskiej dla obcokrajowców. Tychy wraz z Katowicami zajęły w tym rankingu 5 miejsce za Dąbrową Górniczą, Piekarami Śląskimi, Chorzowem i Jaworznem.

W raporcie Bona Fides czytamy, że monitoring prowadzony był od maja do grudnia 2016 roku we wszystkich 19 miastach na prawach powiatu w województwie śląskim, czyli w Bielsku – Białej, Bytomiu, Chorzowie, Częstochowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Jastrzębiu, Jaworznie, Katowicach, Mysłowicach, Piekaraach Śląskich, Rudzie Śląskiej, Rybniku, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Zabrzu i Żorach. Badanie składało się z wizyty w urzędzie wolontariuszy „obcokrajowców”, analizy strony internetowej urzędów, rozmowy telefonicznej, wysłania pytania drogą elektroniczną.

Na przykład trzech wolontariuszy odwiedziło siedziby urzędów miast. Zadawali pytania po angielsku: Przyjechałem do Polski jakiś czas temu i chcę w mieście wynająć mieszkanie na kilka miesięcy. Chciałbym zapytać, czy muszę się zarejestrować i jakie dokumenty potrzebuję. Czy muszę za to zapłacić?

Podczas takich wizyt sprawdzano: 1.Czy po wejściu do urzędu miasta widoczny jest symbol Punktu Informacyjnego oraz informacji w języku angielskim? 2. Czy osoba pracująca w Punkcie Informacyjnym potrafi mówić po angielsku lub może prosić o tłumacza? 3. Czy pracownicy urzędu miasta odpowiedzieli na zadane pytania? 4. Ile czasu zajęło uzyskanie informacji? 5. Czy podczas rozmowy została naruszona prywatność wolontariusza? Jeśli tak, to jakie pytania zostały zadane?

Reklama

Okazało się, że: 79% urzędów miast ma w siedzibie ogólnoświatowy symbol graficzny punktu informacyjnego, 32% urzędów miast zatrudnia osobę posługującą się językiem angielskim, która pracuje w punkcie informacyjnym. 95% urzędów miast odpowiedziało na zadane pytania. 83% urzędów miast opowiedziało na zadane pytania w czasie krótszym niż 30 minut. 17% urzędów miast odpowiedziało na zadane pytania w czasie 30- 60 minut. W jednym urzędzie miasta (Siemianowice Śląskie) nie uzyskano odpowiedzi na zadane pytania.

Podczas monitoringu łącznie można było uzyskać 31 punktów: po 9 za odpowiednią oraz udzieloną w szybkim tempie odpowiedź podczas wizyty w urzędzie miasta i na pytanie zadane drogą elektroniczną, 7 za zapewnienie informacji przez telefon i 6 za prowadzenie strony internetowej.

– Żaden z badanych urzędów miast nie uzyskał maksymalnej liczby punktów – czytamy w raporcie Bona Fides. – Warto zauważyć, że jedynie dwa z dziewiętnastu monitorowanych urzędów odpowiedziało na wszystkie zadane pytania i posiada stronę internetową przetłumaczoną na język angielski (Dąbrowa Górnicza, Piekary Śląskie). Wyżej wymienione urzędy zdobyły także największą ilość punktów i można je uznać za najbardziej przyjazne dla obcokrajowców.

Najgorszym urzędem miasta pod względem podejścia do obcokrajowców są zdecydowanie Siemianowice Śląskie, które w całym monitoringu zdobyły zaledwie 1 pkt. Było to jedyne miasto, które nie odpowiedziało na żadne z zadanych pytań i nie tłumaczy na język angielski swojej strony internetowej. Niewiele lepiej w monitoringu wypadły: Świętochłowice, Zabrze, Mysłowice oraz Sosnowiec. Miasta te nie mają strony internetowej przetłumaczonej na język angielski, nie odpowiedziały także na pytanie zadane drogą e-mailową. Podczas rozmowy telefonicznej nie byli w stanie odpowiedzieć na zadane pytania z powodu braku osób mówiących w języku angielskim, także podczas wizyty problemem była niska znajomość tego języka obcego.

Tychy zdobyły 20 punktów (na 31 możliwych) i z tym dorobkiem uplasowały się w rankingu urzędów przyjaznych obcokrajowcom na piątym miejscu. W raporcie BF pochwalone zostały za to, że w ciągu 1-3 dni odpowiedziały na mail o treści: „Mieszkam w mieście… od kilku miesięcy. Chciałbym zostać wolontariuszom i pomóc dzieciom w potrzebie. Czy byłaby możliwość wysłania mi listy organizacji pozarządowych (nazwa, kontakt) pracujących z dziećmi w mieście, które współpracują z urzędem miasta i są warte polecenia?” Dla porównania Dąbrowa Górnicza (również pochwalona za dobre praktyki) odpowiedziała na ten sam mail w ciągu 30 minut; dodatkowo, w przypadku zainteresowania współpracą, poproszono tam o wysłanie listu motywacyjnego.

Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides jest organizacją pożytku publicznego, która od 14 lat aktywnie buduje i wspiera grupy mieszkańców oraz lokalnych aktywistów, uczy samorządowców jak prowadzić otwarty i skuteczny dialog z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi oraz umożliwia młodym osobom zdobycie nowego doświadczenia poprzez wolontariat. Misją Bona Fides są działania na rzecz jawnego, przejrzystego sprawowania władzy z uwzględnieniem głosu mieszkańców w procesie podejmowania decyzji. Kontakt: biuro@bonafides.pl, tel/fax: +48 32 203 12 18, 40-009 Katowice, ul. Warszawska 19 (1 piętro).

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj